Track&Race schrijft al jaren blogs over leuke en/of spraakmakende auto’s uit Japan. Drie auto’s blijven echter al jaren op de plank liggen. Het is echter geen desinteresse, maar er moet een enorme aanloop gemaakt worden om over de hoge lat te kunnen springen. De druk om een perfect lap tekst op digitaal papier te zetten over de Japanse iconen Nissan Skyline R34 GTR en Toyota Supra A80 is hoger dan de turbodruk van een Toyota Supra die 1300 pk draait.

De derde Japanse auto waarover ik al jaren wil bloggen, en dus in 1 adem met de Nissan Skyline R34 GTR en Toyota Supra A80 genoemd mag worden, is de….. *Trommelgeroffel* … Suzuki Ignis. Vanaf het moment dat Suzuki de Ignis lanceert in 2016, heb ik de Ignis een kek autootje gevonden. Met elementen van de Suzuki SC is het een moderne knipoog naar het verleden.

Naast de Citroen C1’s en Opel Karls van de wereld is de Ignis een stoere verschijning. Met een 16 en een halve centimeter schuifbare achterbank, kan je meer kofferruimte of meer beenruimte creëeren. Hoe cool is dat! Ja, oke. De Renault Twingo uit het jaar kruik kan dat trucje ook. Maar dat maakt de Suzuki Ignis er niet minder cool op.

Mijn handen kunnen zich niet inhouden en drukken op de knoppen op het dashboard. Dat doe je alleen als het interessant is. De drukknoppen op het dashboard doen mij denken aan de Toyota GT86 en Nissan GTR R35. Weer kan je de Suzuki Ignis in 1 adem en zin vermelden met 2 iconen.

En het wordt alleen nog maar leuker met de Suzuki Ignis. Zelfs vierwielaandrijving is leverbaar op de kleine stadsrakker. Even een stoepje op moet geen enkele probleem zijn voor de Ignis. Bij een stoer stadsautootje hoort ook stoere kleuren. Tough Khaki Pearl Metallic, Rush Yellow Metallic en Flame Orange Pearl Metallic zijn de kleuren die eruit springen. Met een zwak voor khaki-achtige laklagen op auto’s, is de keus voor mij snel gemaakt. Wil je liever op een andere manier groen zijn, dan levert Suzuki ook een Gretha-approved Hybride aan. Welke versie je ook neemt, 1 op 20 moet je zelfs met zware ongewassen voeten moeten halen.

De Suzuki Ignis is het bewijs dat stadsautootje helemaal niet suf hoeven te zijn. Het mist alleen nog de 129 pk sterke 1.4 Boosterjet van de Suzuki Swift, en je hebt een nog gaver autootje!