Ongemerkt is het alweer de tweede maand van 2023. Wie het rekenmachientje erbij haalt, weet dat de Nissan Skyline R34 dit jaar vijfentwintig jaar wordt. Niet de GT-R, maar wel de GT en GT-T. Tijd om aandacht te besteden aan ā€˜The next best thingā€. De Nissan Skyline R34 GT-T.

De R34 GT-T heeft een RB25DET motor. 100cc minder, 1 turbo minder en 2 wielen minder aangedreven dan de heilige graal GT-R. Maar alsnog dezelfde 280 papieren pkā€™s. In de praktijk heeft de GT-R meer vermogen en is de GT-R ook in het voordeel op de sprint vanaf stilstand door de vierwielaandrijving. Maar heb je de AWD altijd nodig?

Niet als je van driften houdt. De Skyline R34 GT-T is er in meerdere smaken te verkrijgen. Als tweedeurs coupe en voor de familiemensen is er ook een vierdeurs sedan. 280 pk, een lekkere zes in lijn met het karakteristieke RB-geluid, achterwielaandrijving en legendarische achterlichten. De GT-T is net als de GT-R enorm in waarde gestegen. Helemaal nu ook de Amerikanen legaal de Skyline R34 GT-T op kenteken mogen zetten. Voor liefhebbers uit Europa is het extra zuur dat er weer een jeugddroom buiten bereik dreigt te komen. Voor dat geld kan je tegenwoordig ook een R35 GT-R halen.

2023 is niet alleen een mooi jubileum voor de Skyline R34. De non-GTR krijgt nu eindelijk de waardering die het in 1998 niet massaal heeft gekregen omdat de GT-R een jaar later de verkoop in is gegaan. En dat mag gevierd worden. Van harte gefeliciteerd Nissan Skyline R34 GT-T (en GT)