De Volkswagen Golf wordt al decennia lang als de benchmarkt gezien in het C-segment. Waarschijnlijk op basis van zijn toegankelijkheid qua design, beschikbare krachtbronnen en goede marketingteam van Volkswagen. Als het puur om het autorijden gaat, zijn er zoveel concurrenten die lekkerder rijden. En met autorijden bedoel ik uiteraard sturen, gasgeven, koppelen, schakelen en remmen.

1 van de vaste krachten van lekker rijdende auto’s in het C-segment komt uit de stallen van Mazda. Vannacht is de tiende generatie Mazda 3-familie officieel onthuld. De Mazda 3-familie die van 1975 tot 2003 als Mazda 323 door het leven is gegaan. Vanaf 2003 zijn er drie generaties Mazda 3’s op de markt gekomen. In 2019 komt generatie nummer vier de wegen veilig maken.

En veilig wordt de Mazda 3 sowieso. Zo word je als bestuurder in de gaten gehouden door een infraroodcamera. Even dutten tijdens het rijden is dus niet meer mogelijk. Alhoewel de Smart Brake Support (SBS) systeem de auto uit zichzelf tot stilstand kan brengen. Front Cross Traffic Alert (FCTA) en Cruising & Traffic Support (CTS) zijn zaken die het autorijden, ik bedoel forensrijden, nog makkelijker moet maken.

Want echt autorijden doe je uiteindelijk met je eigen handen en voeten. Al die moderne noviteiten is een leuk hebbeding, die je als echte automobilist stuk voor stuk handmatig uitschakelt. Een strak schakelende handgeschakelde zesbak in combinatie met een atmosferische twee liter benzinemotor klinkt als muziek in de oren. Mazda is het enige merk dat nog atmosferische motoren aanbiedt in het C-segment. Loopt Mazda dan achter?

Integendeel. Mazda loopt niet alleen mijlenver voor op de concurrentie. Het is ook het enige merk dat nog in haar eigen kunde geloofd om de uitstoot op papier en in de praktijk laag houdt. In eerste instantie komt Mazda nog met de ‘oude’ SkyActiv-D motorblokken. Maar in verloop van tijd worden die motorblokken vervangen door de nieuwste generatie SkyActiv-X vervangen. Die hebben een extreme compressieverhouding van 18:1. De nieuwe SkyActiv-X motorblokken gaan zich als diesels gedragen. Bougies zijn tijdens het rijden niet meer nodig.

Ook nieuw is het milde hybride systeem van Mazda. De precieze werking van het M Hybrid-systeem is mij op het bekend van typen. Vanaf maart 2019 staat de nieuwe Mazda 3 bij de dealers. Dan zullen wij ongetwijfeld kennis gaan maken met de nieuwe Mazda 3. Tot die tijd kunnen wij lekker van de foto’s genieten. Wat een voorkant heeft de Mazda 3!