Onder de leaserijders zijn C-segmenters als de Volkswagen Golf en Peugeot 308 erg populair. De wekelijkse boodschappen passen in het weekend net als vrouwlief en twee kinderen met te hippe namen prima in de auto. Comfortabel, relatief goedkoop in de maandlasten (lees: lage bijtelling) en een beetje representatief zijn de eisen voor de forens die in de file naar werk en huis moet rijden. Niet gek dat men vooral de auto kiest met de laagste maandelijkse lasten.

Maar wat als je zelf je auto moet betalen en je maar niet volwassen kan worden? Daar hebben de autofabrikanten wat op gevonden: De Hothatch.

Bij vrijwel elk merk heb je wel een Hothatch of leuk rijdende gezinsauto in het programma. Van Alfisten tot Volkswagen-rijders, zij kunnen allen hun lol op met hun Quadrifoglio’s en GTI’s. Totdat je bij de Japanse autofabrikanten gaat kijken. Op de Type-R en onbereikbare STI na, valt er puberaals te ontdekken bij de Japanse merken. Wel veel loze beloftes, zoals de 275 pk sterke Nissan Pulsar Nismo.

Helaas is de Nissan Pulsar Nismo nooit in productie genomen. Al enkele jaren teaset Nissan met de opvolger van de Sunny GTi-R. In veel landen ook bekend als Pulsar GTi-R. Met 227 pk is de Pulsar GTi-R een bonk testosteron die Porsches uit die periode belachelijk maakten. De 0-100 sprint klaart de Japanse superhatch in 5,6 seconden. Om alles even in perspectief te zetten. De snelste Volkswagen Golf GTI en Opel Astra GSI uit die periode moeten het doen met exact 150 pk en doen de 0-100 sprint in respectievelijk 8,7 en 8 seconden. Ook noemenswaardig: De 911 Carrera uit dat tijdperk heeft 250 pk meegekregen van Porsche, met een fractioneel langzamere acceleratie als de Pulsar GTi-R.

Met zo’n voorvader moet de Nissan Pulsar Nismo wel een succes worden. De knowhow hebben ze in huis met de makers van de GTR Nismo. Helaas is in een kwarteeuw veel veranderd in de autoindustrie en maatschappij. In een kwart eeuw tijd heeft de Pulsar ook rondgelopen met de namen Sunny, Almera en Tiida. De vele naamsveranderingen hebben afbreuk gedaan aan Nissans poging om te concurreren met de Volkswagen Golf. Onbekend maakt onbemind.

De Nissan Pulsar is stilletjes uit productie genomen. Niet alleen omdat de Pulsar minimaal over de toonbank is gegaan. Maar ook om in de Spaanse fabriek productiecapaciteit vrij te maken voor extra Nissan Navarra’s en de neven van de Navarra. De Mercedes X-klasse en Renault Alaskan worden geproduceerd op de plek waar de Nissan Pulsar Nismo van de band heeft moeten rollen. Het doet mij als autoliefhebber oprecht pijn dat wij door pick-ups geen Nissan Pulsar Nismo’s hebben mogen verwelkomen. Gelukkig hebben wij de foto’s nog.