Iedereen kent ze wel. Het braafste jongetje van de klas. Altijd netjes gekleed zonder vlekken en kreuken, mooie rechte houding op de stoel, netjes zijn hand opsteken om de vragen van de juffrouw te beantwoorden, iedereen aanspreken met u, de juf of meester assisteren met uitleg geven aan de minder slimme kindjes en foutloos alle toetsen met een Prima of 10 afronden. En zo’n braaf jongetje is Lexus. Alle modellen leverbaar als hybride, ultra betrouwbaar, vooruitstrevend, innovatief, streven naar perfectie en gewoon braaf.

Maar het braafste jongetje van de klas heeft ook zijn duistere kant. De F-serie is 180 graden anders dan wat hij normaliter laat zien. Ongeblazen V8’s in de IS-F, GS-F, LC-F en RC-F laten zien dat Lexus al zijn discipline’s laat vallen om stoer te doen. Waar concurrenten als de BMW M4 over is gegaan naar een 6 cilinder met turbo, blijft het innovatieve Lexus lekker een atmosferische V8 in de RC-F leveren. Een regelrechte middelvinger naar zijn brave kant RC300 Hybride. En uiteraard ook een dikke vinger naar BMW.

En Lexus heeft het nog bonter gemaakt in de vorm van de LFA. Met behulp van audio en motorspecialist Yamaha hebben ze ultieme badboy gecreëerd. Nog nooit was een Formule 1 auto zo perfect in een straatauto gepropt. De hoogtoerige jankende V10, ja VEE TIEN, maakt het allermooiste geluid wat er ooit op ons aardbol is getoond. Niks komt in de buurt van het geluid van de V10 van de LFA. Kippenvel.

Lexus is ondanks zijn Japanse roots heerlijk rebels. Voor de buitenwereld is het een braaf schooljochie die perfecte cijfers haalt, maar aan de andere kant zijn brave imago gebruikt om de wereld te rellen. Mijn tip voor iedereen: Vertrouw niemand op zijn braafheid. Het zijn duivels.