24 september van het jaar 1948 is een belangrijke dag voor Soichiro Honda en Takeo Fujisawa. Het duo richt het merk Honda op in Hamamatsu. In 1948 rollen er geen auto’s uit de Honda fabriek, maar veredelde fietsen met een motortje zorgen voor de eerste binnenkomende Yens voor het merk Honda.

Normaliter viert men zijn verjaardag op zijn geboortedag. Niet bij Honda. Toen Honda op 24 september 1998 vijftig kaarsjes heeft mogen uitblazen, is deze heugelijke dag ongemerkt en zonder al te veel ballonnen en confetti voorbij gegaan. Honda zal echter nog moeten trakteren.

Honda’s traktatie komt in 1999. Een kalenderjaar na Honda’s 50ste verjaardag. Maar het is niet zomaar een traktatie. Het is de Honda S2000. De S2000 is een roadster met een atmosferische tweeliter die met plezier naar de 9000 toeren per minuut brult en daarbij 250 Japanse paarden via de achterwielen de bestuurder een enorme grijns bezorgt. Met de motor in het midden van de auto heeft de Honda S2000 een optimale gewichtsverdeling van 50/50. Wie in Europa woont, krijgt overigens 10 pk minder dan een inwoner in Japan.

Honda is in feite 1 jaar te laat geweest met het vieren van zijn verjaardag. Dus hoe erg is de Honda S2000 gemaakt ter ere van Honda’s 50-jarige bestaan?