153 jaar geleden laten de Japanse samoerai hun zwaarden noodgedwongen thuis. Het einde van de Edo periode luidt ook het einde in voor de samoerai. Een modern leger met minder leuke maar efficiƫntere vuurwapens neemt het werk over van het zwaard. Het zwaard is de ziel van de samoerai. Net als de K20A de ziel is van de Honda Integra DC5 Type-R.

8600 toeren per minuut kan de K20A draaien zonder bemoeienis van een tuner. Zijn hoogtoerige atmosferische karakter levert 110 pk per liter op. In normale mensentaal is dat 220 pk. Niet slecht voor een 2 liter zonder turbo.

De Honda Integra DC5 Type-R is puur. Zonder kunstmatige toevoegingen of onnodige troep aan boord. Sturen doe je met een Momo stuurtje zonder knoppen erop en met hoge bochtsnelheden wordt je door de vaak rode Recaro stoelen stevig op je plek gehouden. Want de rode Recaro’s horen de kleur Championship White.

In 2005 trekt Honda de stekker uit de Integra familie op 4 wielen. Een nieuw tijdperk staat op het punt om te domineren met een vloed van Hybrides. Op atmosferisch gebied zal er alleen nog de Civic FN2 en FD2 Type-R komen, voordat deze atmosferische toerenbeukers in 2011 definitief de handdoek in de ring moeten gooien. De emissie-eisen en moderne turbogeweld hebben een geweldige era uitgemoord. Tegenwoordig gaat de Integra gehandicapt door het leven als tweewieler. Arme Integra familie…