Terwijl in 1997 voor het laatst de Elfstedentocht wordt geschaatst in Nederland, maken de Japanners zich op voor een nieuw pretmodel. Na de Nsx Type-R en Integra Type-R komt Honda ook met een Type-R voor het meest boodschappen-achtige model uit hun modellenprogramma: De Honda Civic EK9 Type-R.

Naast de welbekende 1.4 die begint met 75 paardenkrachtjes, levert Honda de zesde generatie Civic in Europa ook met krachtbronnen met 90, 114 en 160 pk. Met lage gewichten tussen de 940 en 1065 kilogram gecombineerd met met dubbele wishbone heeft de Civic een auto die voor zijn klasse behoorlijk goed door de bocht gaat. Voeg daar een Type-R gebalanceerd dieet en intensieve sportschool sessies aan toe en je hebt een ware circuitracertje in huis.

Sturen op het circuit gebeurd met het Momo stuurtje, die overigens ook in Ferrari 550 Maranello terug te vinden is. De rode kuipstoelen van Recaro houden je stevig op je plek als je volgas door de bocht gaat. Grip krijg je door de Bridgestone Potenza RE-01 banden in de maat 195/55/15 die op hun beurt assistentie krijgen van de Helical LSD.

Om terug te komen op Ferrari. In 1997 zijn turbo’s nog niet nodig en mogen de hoogtoerige atmosferische motorblokken voor extra emotie blèren. Ferrari scoort met de F355 een nette score van 109 pk per liter. Honda scoort met de Civic Type-R nog hoger. 185 pk uit een 1595 cc motorblok betekent 116 pk per liter! Zo hardcore is de Type-R van de Honda Civic.

Zijn maximale vermogen van 185 pk komt vrij bij 8200 toeren per minuut. Om alles uit de EK9 Type-R te persen, moet je ook tot de laatste honderd toeren gaan. Vergeet de wijze en milieuvriendelijke woorden van je rij-instructeur en het schakelen bij 2500 á 3000 tpm. Het leven in de EK9 Type-R begint als de wijzer voorbij de 5400 omwentelingen komt. Voor veel conculega’s uit Europa eindigt de pret rond dit toerental…