200 pk op de 215 milimeter smalle achterbanden is het pretbekkie dat in 2012 bij de Toyota dealers verschijnt. Geen krachtpatser die zo snel mogelijk naar de 100 km/h moet knallen, maar een speels coupeetje die de bestuurder een glimlach geeft na een bocht. In Europa krijgt het geheel nieuwe model de naam GT86 en in Nederland bedraagt de nieuwprijs in 2012 een enigszins acceptabele €38.500.

GT86 verwijst met zijn naam niet alleen naar zijn voorouder AE86. Het getal 86 staat ook voor de slag x boring van de 2 liter boxermotor. 86 is ook de diameter van de uitlaat. Toeval of nerd-achtige Japanse precisie?

Uit de samenwerking tussen Toyota en Subaru komt er uiteindelijk een bijna identiek drieling op de wereld. De Toyota GT86 – in veel landen ook wel gewoon Toyota 86 genoemd -, de Subaru BRZ en de Amerikanen hebben eerst een aantal jaar de GT86 als Scion FRS kunnen kopen.

In Den Haag lopen overdag veel seriemoordenaars rond. Na de stille moord op de Subaru WRX STI en de huidige moordpoging op de Nissan 370Z, is vandaag in het nieuws gekomen dat in Den Haag de Toyota GT86 geliquideerd is. Duistere praktijken genaamd de BPM hebben de GT86 in een langzame dood laten sterven. Onze zuiderburen en oosterburen mogen nog wel van de GT86 genieten. Daar is €33.400 en €29.990 genoeg om de GT86 mee naar huis te nemen. In Nederland kost de laatste uit voorraad leverbare GT86 €62.775 als je wilt schakelen zoals het ook hoort.

Dat is inderdaad meer dan twee keer zo duur als in Duitsland. Twee maal! Lang leve Hollands meest brute gif. Gefeliciteerd Den Haag met jullie meest recente liquidatie. Gelukkig hebben wij nog de foto’s van de Toyota GT86 in Hollandse kleuren.