Wanneer Polyphony Digital in 1997 met designer Kazunori Yamauchi aan boord het spel Gran Turismo op de markt brengt, bestaat de Nissan Skyline R34 GT-R nog niet. Pas in 1999 maken jongeren over de hele wereld kennis met de heilige graal uit de Japanse autoindustrie, als één van de hoofdrolspelers in het spel Gran Turismo 2.

We praten over het jaar 1999 als de Nissan Skyline R34 GTR en Gran Turismo 2 gloedje nieuw zijn. Terugkijkend op de screenshots van 21 jaar geleden zie je vooral pixels die de karakteristieke achterlichten en het silhouet van de Skyline R34 GTR moeten voorstellen.

Voor de kinderen die in 1999 nog geen Playstation in huis hebben en niet bij vriendjes mogen spelen, is het aannemelijk dat hun eerste kennismaking met de Skyline R34 GTR pas in 2003 plaatsvind wanneer de film 2Fast2Furious uitkomt. Officieel is de Nissan Skyline R34 GTR dan al uit productie. Op 19 Z-Tunes na die in 2005 opnieuw van de band rollen.

Nissan heeft haar heilige graal goed verborgen kunnen houden voor grote delen van de wereld. Het is bijna jammer dat de Skyline R34 wereldwijde erkenning heeft gekregen door de eerder genoemde computerspel en film. De echte echte kenners kennen de legendarische Skyline GTR uiteraard van de Australische en Japanse toerwagenkampioenschappen waardoor de bijnaam Godzilla toegewezen is aan de (R32) GTR.

Nog voor het grote www tijdperk van start gaat, knalt de Skyline R33 GTR als eerste in massa geproduceerde auto onder de 8 minuten op de Nordschleife. Ruim voor de komst van de R34 GTR is de naam GTR al gevestigd. Om maar te zwijgen over de allereerste Skyline GTR uit 1969. Met zo’n stamboom moet de Skyline R34 GTR wel een succes worden.

Al jaren verzamel ik moed om over de heilige graal Nissan Skyline R34 GTR te schrijven. Op zijn Gran Turismo’s begin ik met het loslaten van een prologue over de Nissan Skyline R34 GTR. Tijd om meer moed te verzamelen om de R34 GTR helemaal te ontleden.