Voor 96,8% van ons is het niet relevant. Maar stel dat je bent net gepromoveerd tot bladiebla manager (alsof ons het wat boeit) van een multinational en je moet af en toe op bezoek gaan bij internationale klanten. Doordeweeks keurig in pak en chique lederen of suède schoentjes. Dan kan je niet komen aankakken in een Honda Integra DC5 Type-R of Honda Civic FD2 Type-R met strijkplanken achterop.

Je kan niet zomaar van je geloof afstappen. Als je een K20A gewend bent met minimaal 220 pk, minimaal 8000 tpm, LSD en een heerlijk schakelende 6-bak, dan wil je niet zomaar een stapje terug of radicaal opzij zetten. Een Honda Legend importeren kost net zoveel moeite als een Honda Accord CL7 Euro-R, plus het is minder leuk annex speels.

De Honda Accord CL7 Euro-R heeft alle ingrediënten van een echte Type-R. De eerder genoemde 8000 toeren boekende K20A in combinatie met LSD en handgeschakelde 6-bak worden vergezeld door lekkere Recaro’s. Eigenlijk exact de Honda Integra DC5 Type-R plus 2 portieren minus een hoge spoiler, minus de Brembo remmen en minus de Championship White laklaag.

In tegenstelling tot zijn voorganger is deze Accord CL7 geen Type-R maar een Euro-R. De R mag met trots de R badge dragen, aangezien de Euro-R veel asfalt op veel circuits wereldwijd heeft gezien. Zelfs in de koningsklasse WTCC is de Accord Euro-R actief geweest.

Wie dus dagelijks in een pak loopt en toch elke dag wilt VTEC’en, kan prima achter het Momo stuurtje van de Accord CL7 Euro-R kruipen. Weliswaar draagt het niet de naam Type-R, maar stiekem, heel stiekem is het wel een echte Type-R in schaapskleren. Alsof je een trainingspak onder je 4-delig Hugo Boss pak aan hebt.