Over de hele wereld hangen jongetjes posters op van Ferrari’s en Lamborghini’s in hun slaapkamer. De jongetjes die in de jaren 80 en 90 zijn geboren, zullen ongetwijfeld elke avond voor het slapen gaan naar de Ferrari F40 of Ferrari 348 gekeken en de bijbehorende V8 geluiden nagebootst hebben.

In Japan komen ze rond dezelfde als de Ferrari 348 met de opvolger van de eerste generatie Toyota MR2. Net als zijn voorganger met een middenmotor achter de bestuurder. Dat is ook precies zo bij de Ferrari 348, het is geen wonder dat mensen de tweede generatie Toyota MR2 ook wel “Poor man’s Ferrari” noemen. Voor een fractie van de prijs van de Ferrari, heb je een leuk sportautootje die ook achterwielaandrijving, een middenmotor en optioneel een Targa-achtige dak heeft. Net als de Ferrari.

Wat mensen vaak niet beseffen, is dat er naast de in Nederland gangbare 156 of 170 pk sterke MR2, er ook een 245 pk sterke MR2 bestaat. De 3S-GTE laat de MR2 in 5,9 seconden naar de 100 km/h gaan. Dat is fractioneel, dus zo’n 0,3 seconden, langzamer dan de Ferrari 348.

Smijt er voor een paar duizend euro aan onderdelen in van bijvoorbeeld HKS, Tomei en Greddy, dan zal de Ferrari rijder met zijn 348 verward naar het kontje van de Toyota kijken. In ruim 30 jaar tijd schud de MR2 langzaam maar zeker het labeltje van Poor man’s Ferrari van zich af. Zeker nu steeds meer mensen vreemdgaan met Honda en K20’s uit de Type-R lepelen.