8 jaar en 9616 kilometer zitten er tussen de twee bespoilerde auto’s die allebei de naam Civic Type-R hebben ontvangen van Honda. Vandaag is het tijd voor een ontmoeting tussen de twee generaties. Ondanks het leeftijdsverschil zie je duidelijk overeenkomsten, zoals de koplampen en zelfs het dak komen in grote lijnen overeen. Ook de deurgrepen voor vertonen akelig veel overeenkomsten. Om maar te zwijgen over de typische Type-R kleur Championship White, rode Brembo’s en rode kuipstoelen. Dit zijn vaste ingredi√ęnten voor een Type-R.

Tot zover de overeenkomsten. Het grootste verschil zit hem in de continu strenger wordende emissie-eisengeneuzel. Mocht Honda in 2007 nog auto’s uitbrengen die aan Euro4 normen voldeden, moesten de Hondafans na het afscheid nemen van de achtste generatie Civic in 2012 opeens wachten op een opvolger van de Type-R. Drie jaar en veel ontwikkeling en getest later, mochten de fans weer de Type-R verwelkomen. De sinds 2010 verplichte Euro6 uitstootnormen hebben helaas wel een kleine 2000 toeren per minuut van het karakteristieke hoogtoerige VTEC motorblok afgesnoept. In ruil voor dat lagere toerental is er een turbo teruggekomen. Sissen en blazen tegenover een bl√®rende hooligan. Het is een kwestie van smaak. Maar als pizza-eter mag je toch ook lasagne lekker vinden?