Slimme zet of totaal overbodig? Toyota lanceert de Century SUV naast de reguliere Century. De normale Century is geliefd bij regeringleiders en hoge piefen van grote multinationals, maar ook bij hoge functionarissen bij minder legale bedrijven.

Toyota heeft met de Century al 56 jaar succes. Niet dat Shinji-modaal een nieuwe Toyota Century kan kopen. In Japan is de Century een begrip. De naam Century staat gelijk aan luxe en wordt onder de topklasse geschaard. De eerder genoemde hoge piefen laten zich graag vervoeren in de reguliere Century, samen met de Mercedes S-klasse toch de auto om in gezien te worden. In Japan rijden verhoudingsgewijs niet veel Bentleys en Rolls Royces rond, want in Japan hebben ze de Toyota Century.

En toch kijkt Toyota met een schuin oog naar Bentley en Rolls Royce. De Bentayga en Cullinan zijn de voornaamste concurrenten van de Toyota Century SUV. Neem dan wel de uitvoering met schuifdeuren, want dan stap je in als een baas zonder dat je knie een irritante deur kan tegenkomen.

Als CEO kan je achterin 1 zakenpartner of assistent meenemen. De verwende billen van de miljonairs zullen niet klagen achterin de Century. Maar is het genoeg om de reguliere Century of Alphard of Vellfire te laten staan? Die modellen zijn ook zodanig luxueus en rustgevend dat de Century SUV niet perse noodzakelijk is. Wellicht een hele goede optie voor de Japanse voetballers.