Mazda CX5

Kong-Hoi Chong Rijtesten

Een SUV op deze pagina is als een lekker stuk biefstuk in een veganistisch restaurant. Geen Track en zeker ook geen Race. En toch moeten wij de Mazda CX5 omarmen en koesteren als een echte Track&Race-waardige auto.

Geen mini 1.2 turbomotortje of een motor met een kleinere inhoud als een anderhalf literfles Cola. Een volwassen tweeliter motor is waar Mazda in gelooft en nodig heeft om te overleven. Zonder de Sky-Activ zou Mazda niet meer opvallen als automerk en zou het als een grijze muis, net als een Seat of Skoda, door het leven gaan. De zoveelste karakterloze SUV, dat is de Mazda CX5 dus ab-so-luut niet.

Sky-Activ is niet alleen de motor met een hoge compressie van 14:1. De CX5 heeft nog de Sky-Activ G motor, de nieuwe generatie Sky-Active X motor heeft een extreme compressie van 18:1. Daar gedraagt de benzinemotor zich als een dieselmotor met een zeer efficiĆ«nte verbranding als resultaat. Terug naar de CX5 die nog de ‘oude’ Sky-Activ G heeft. Naast de efficiĆ«nte benzinemotor zonder hulp van een turbo of elektromotor houdt SkyActiv ook in dat de carrosserie ook een streng afslankdieet achter de rug heeft. Onderdelen als de motorkap zijn significant lichter dan vergelijkbare modellen. 1365 kilogram is voor een SUV als de CX5 een lichtgewicht.

De Mazda CX5 is een grote middelvinger naar de conculega’s. Een 455 centimeter lange (of korte) auto met een lange neus behaalt op zijn sloffen een gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 14,5. Met een gewassen en gedisciplineerde rechtervoet is een verbruik van 1 op 18,5 haalbaar! Des te meer je benzinegeld kan overhouden voor je getunede auto. Een setje velgen of andere auto-onderdelen ophalen gaat gemakkelijk met zijn minimale bagageruimte van 477 liter. Met de bank plat gaat er op een normale manier 1620 liter aan auto-onderdelen mee.

2000 kilogram trekgewicht is goed voor een aanhanger met een Mazda RX7 FD3s achterop, of een Nissan Silvia S15. Dat biedt mogelijkheden voor een circuitauto zonder kenteken. Leer echter wel de route naar de bekende racecircuits uit je hoofd. Het duurt zeker een seconde of 20 voordat de radio en navigatie gereed is voor gebruik. Een absolute minpunt voor een auto die pas sinds 2017 op de markt is gekomen.

De Mazda CX5 zit echter uitstekend in de spullen. Een zeer handige head up display (HUD) met alle noodzakelijke informatie is geprojecteerd voor je neus. Dode hoek herkenning, navigatie, rijstrook-assistentie, cruise control, verkeersbordherkenning en de huidige snelheid maken het autorijden gemakkelijk en is in 1 oogslag te zien op de Head up display. Voor de koukleumen zijn de stoelverwarming en stuurverwarming goede vrienden. Parkeersensoren voor en parkeercamera achter is perfect, ook voor vrouwlief. Vrouwlief nog niet kunnen overtuigen? 2000 kg trekgewicht is ook goed voor twee paarden in de paardentrailer!