Nissan Skyline R33 GT-R

Kong-Hoi Chong Rijtesten

Japan is het laatste keizerrijk op aarde. Keizer Naruhito en zijn vader Akihito en opa Hirohito moeten hun keizerlijke titel al 50 jaar delen met de GT-R. De Nissan Skyline GT-R en R35 GT-R genieten van enorme aanzien in Japan en sinds de Playstation uit is, ook ver buiten Japan. Dat laatste is maar gedeeltelijk waar, want in Australiƫ, Engeland en Hong Kong genieten ze al sinds de jaren 90 van de Nissan Skyline GT-R. En niet alleen genieten, in Australiƫ domineert de Skyline GT-R de racerij zo erg dat hij de bijnaam Godzilla heeft gekregen.

Vaste waardes van de GT-R zijn gedurende de 50 jaar de ronde lichtgevende achterlichten en zes machtige cilinders die een heerlijk geluid uitstoten. Gedurende 3 generaties van 1989 tot 2002 gebruikt Nissan de legendarische RB26DETT voor de Skyline GT-R. Bijna 2600 cc met twee turbo’s als wapens zijn goed voor 280 papieren pk’s. In de praktijk galopperen er meer paarden mee met de Nissan Skyline GT-R.

Coupes zijn zelden ruimtewonders. Met twee man en twee koffers op pad gaan, resulteert in een volle kofferbak en een koffer op de achterbank. Prima, want je koopt een Skyline niet voor de ruimte. Leuke bijkomstigheid van de Skyline R33 GT-R en de bijhorende spoiler, is een altijd aanwezige picknicktafel. Erg functioneel dus! Dat geld niet voor het dashboard van de R33. De bediening van de temperatuur en luchtstroom is verhuisd naar het dashboardkastje en de after market dubbel din radio krijgt gezelschap van drie tellers. Niet mijn smaak, maar je moet wat als jij je eigen dansige deuntjes wilt bedienen via een dubbel din radio.

De stoelen van de GT-R zijn heel erg jaren 90. Het zijn geen moderne stoelen met stevige (zij)wangen, snufjes als stoelverwarming of een mooie print met fancy kleuren. Maar een iets grotere stoel -vooral in de hoogte qua rugleuning/hoofdsteun- kan geen kwaad als je naar de veiligheid kijkt.

Nu wij toch op de voorstoelen zitten, is het tijd om de sleutel om te draaien. De RB26DETT loopt zeer rustig. In de verte hoor je de machtige zes in lijn. Zonder zich echt aan je op te dringen, zwelt het geluid steeds meer aan naarmate het toerental klimt. Wat opvalt zijn de enorme lange versnellingen. In de tweede versnelling kan je in Nederland al illegale snelheden bereiken van boven de 130 km/h. De gekozen versnellingsbakverhoudingen zijn nogal ongelukkig op bochtige bergwegen. Mount Haruna kan je beter pakken met een Honda Integra DC5 Type-R, die biedt dan zoveel meer rijplezier puur door de versnellingsbak. Dit wilt echter niet zeggen dat je geen plezier hebt in de Nissan Skyline R33 GT-R. De acceleratie is voor een 25 jaar oude auto best wel rap. Samen met het geluid van de RB26DETT tovert de acceleratie een grijns op je gezicht. Een heel zacht briesje van de dumpvalve completeert de Skyline beleving. De Ganador uitlaat klinkt vrij beschaafd, wat hem samen met zijn vrij comfortabel onderstel tot een uitstekende reisauto maakt.

De Nissan Skyline R33 GT-R wordt wel eens gekscherend een boot genoemd. Qua afmetingen best begrijpelijk. Met 4675 millimeter is de R33 geen kleine auto. Tijdens het rijden merk je alleen in smalle straatjes wat van de forse buitenformaten van de Skyline. De auto stuurt en draait als een gewone personenauto. Parkeren is een fluitje van een cent, vooral in Japan waar achter elk parkeervak wel een drempeltje staat. Achteruit parkeren is trouwens gewenst wel met de lage voorlip.

Na 725 kilometer rijden in de Nissan Skyline R33 GT-R kunnen wij concluderen dat de Japanse keizer echt nog heel machtig is. Op de weg krijgt hij veel respect van mede-weggebruikers en op de parkeerplaats worden wij zelfs nog aangesproken door een paar Japanners die enthousiast op de Skyline R33 GT-R reageren. De GT-R geniet van enorme aanzien in Japan. Dat is ook te merken op de Tokyo Motor Show waar het onmogelijk is om een foto te maken van de twee aanwezige R35 GT-R’s zonder minimaal 13 photobombende mensen in beeld te hebben. Het is nauwelijks te bevatten dan een 12 jaar oude (R35) en een 25 jaar oude (R33) auto nog zoveel respect kan afdwingen.

Is het respect tonen voor de overwinningen in de racerij van Godzilla, of is het respect tonen voor de Skyline GT-R-rijders die accepteren dat de Skyline GT-R slechts 6 kilometer ver komt met 1 liter brandstof? Wat het ook mag zijn, de Nissan Skyline R33 GT-R is een held en een waardige keizer.