Het Japanse equivalent van Fluitsma en van Tijn zingen 3,900万人, 地球の非常に小さな部分に. Meer dan 39 miljoen mensen wonen in de metropool Tokio. Daar kan je best een hit mee scoren. Muziek zit er zeker in de BlackBox, oftewel de Toyota bB die volgens Toyota ontworpen is muziekspeler in auto-vorm. Nooit geweten dat paddo’s gelegaliseerd is in Japan. Even shiitake’s halen bij de toko om in de Japanse vibes te komen, dat is goedkoper dan een vliegticket naar Japan. Want een muziekspeler zie ik met de wildste fantasieën en veel sake niet in de vierkante Toyota.

De tweede en tevens laatste generatie van de Toyota bB kennen wij in Nederland ook wel als de Daihatsu Materia. Maar zoals gewoonlijk houden de Japanners het leukste speelgoed in Japan. Te beginnen met de vierwielaandrijving. Onnodig in de stadsjungle van Tokio, Japanners zijn zo sociaal dat ze nooit een stoeprand op zullen rijden om bijvoorbeeld hun tofu of shiitake uit te laden. Maar mocht er een keer sneeuw vallen, of je wilt s’nachts de bergen in gaan om driftende AE86’s te zien, dan is dat zeker mogelijk met de Toyota bB.

De Toyota bB voelt zich thuis in de stad en binnen de bebouwde kom. McDrives zal je in Japan zelden vinden. Een snelle hap haal je bij de vele 7Elevens en FamilyMarts. Links en rechts heb je bruikbare bekerhouders. De voorbank kan in twee delen versteld worden. In rij-stand en in chill-stand. In chill-stand zakt je bank een paar centimeter omlaag en staat de leuning minder recht. Dat zit lekkerder dan menig fauteuils in de woonkamers. De radio bedien je vanuit je luie bank door middel van een bedieningspaneel op de brede armsteun in het midden van de voorbank. Funky verlichting bij de voeten maken de chille vibe in de Toyota bB helemaal af. Lekker genieten van de Boss coffee en Onigiri. Hoe JDM wil je het hebben.

Rijden op de snelweg verraad de leeftijd van de Toyota bB. De 1.3 atmosferische motor met 92 paarden is opzicht genoeg voor de bB. Maar de combinatie met de viertraps automaat laat de bB best veel toeren draaien. Met normaal rijden schakelt de automaat pas rond de 4000 toeren per minuut over naar de volgende versnelling. Op de snelweg blijf je bij 100 km/h rond de 3000 tpm draaien, idem dito bij 110 km/h. Het toerental scheelt dan slechts een slecht waarneembare 150 á 200 toeren. De ouderwetse viertraps automaat zorgt door de hogere toeren voor een hoger verbruik en een minder comfort aan boord. Een CVT zou beter bij de Toyota bB passen.

Wie kan leven met de viertraps automaat en het daarbij horende benzineverbruik, kan zeker wel genieten van de pluspunten van de Toyota bB. De multifunctionele bB biedt veel ruimte aan vier inzittenden. De wekelijkse boodschappen gaan er met gemak in. Met het spoilerpakket rondom en karakteristieke vormen van de auto krijg je aardig wat aandacht op de weg. Maar daar doe je het niet voor, de voorbank met chill-stand maakt de auto enorm cool en puur Japans.