Al 42 jaar is de Volkswagen Golf GTI een icoon in autoland. Compact, licht, wendbaar en in staat om duurdere en meer paardenkrachten hebbende auto’s te pesten op de openbare weg en het circuit. Met de komst van de Golf GTI in 1976 is er ook een nieuw segment geboren. De hete hothatches!

Na de eerste generatie Golf GTI, kwamen er drie generaties Golf GTI’s op de markt die de naam GTI en Hothatch niet waardig waren. Pas vanaf de vijfde generatie Golf kwam er weer een waardige GTI op de markt. Vanaf dat moment is het hard gegaan, heel hard gegaan.

Momenteel zijn wij bij de zevende generatie Golf beland. Een auto die op het punt staat om binnen niet te lange tijd vervangen te worden door generatie 8. Als Golf GTI koper heb je het niet makkelijk. De mannen en vrouwen uit Wolfsburg zijn heer en meester(es) in het maken van brochures. De Golf GTI is en was te bestellen in drie carrosserievormen. Driedeurs hatchback, vijfdeurs hatchback en cabriolet. Er is altijd keuze tussen een handgeschakelde zesbak of razendsnel schakelende DSG. De laatste is eigenlijk te perfect voor een Hothatch die speels hoort te zijn. Van een jonge hondenpup verwacht je ook niet dat hij netjes zijn poep in het gras van een uitlaatplek achterlaat.

De gewone Golf GTI levert op papier 230 paarden op. Voor nog geen modaal maandsalaris extra krijg je van Volkswagen de GTI Performance die 245 pk heeft. Altijd doen dus. Tenzij… Je net op tijd de Clubsport hebt gezien in de brochure. 265 pk en tijdelijk 290 pk gedurende 10 seconden in de overboostfunctie. Maar wacht eens, nog niet bestellen. Want Volkswagen heeft een GTI in huis die uniek is en in waarde zal stijgen in de toekomst. Van de Golf GTI Clubsport S rollen er 400 de fabriekspoorten uit. Exclusiviteit gegarandeerd. Wel moet je thuis wel uitleggen waarom de achterbank ontbreekt. Maar 310 pk en destijds de snelste rondetijd op de Nordschleife zijn feiten die tellen.

Vanaf vandaag kunnen de potentiële Golf GTI kopers er nog 1 optie op hun verlanglijstje noteren. Het lijstje bij de Sint indienen is geen optie, want ga er maar van uit dat de in beperkte oplage beschikbare Golf GTI TCR voor die tijd uitverkocht is. Waan jezelf dagelijks als Rob Huff of Mehdi Bennani in de ‘Koningsklasse’ WTCR. Maar dan zonder de crashes. Tip, bestel hem in Tornado Red en kies voor het uitlaatsysteem van Akrapovic.

De Golf GTI TCR is een prachtig eerbetoon naar de nieuwe TCR Golf en het WTCR-kampioenschap waar Huff en Bennani enkele races hebben gewonnen in het allereerste en nog lopende seizoen. De prijzen zijn nog niet bekend voor de Golf GTI TCR.

Wat wel bekend is. Je kan de echte TCR Golf GTI kopen waarin Rob Huff en Mehdi Bennani rijden. Voor €110.000 krijg je een Golf met 350 pk en een sequentiële bak. Helaas zal je hem niet op Nederlands kenteken kunnen krijgen. En nee, een Duits kenteken zal ook niet lukken aangezien ze niet straatlegaal zijn. Weet jij nog welke Golf GTI je moet bestellen?