Wie droomt er nou niet van om in Japan te rijden. Het liefst in een Nissan Skyline GTR of Honda NSX en volgas op de Japanse bergwegen rijden, of ruig doen op de Wangan. Maar 24/7 in de auto blijven is geen optie, helemaal niet als je een Skyline rijdt. Soms moet je een plasje plegen, en s’nachts moet je na je nachtrit ook wel eens moet slapen.

Parkeren in Japan is vaak net zoals je in Nederland gewend bent. Wat asfalt en wat belijning waar je dan je auto inparkeert. En toch is heb je vooral in de grote steden veel alternatieve alternatieven wat betreft parkeren.

Zoals de hoogte ingaan. 4 of 5 auto’s boven op elkaar zie je in Japan wel eens voorbij komen als je gewoon op straat loopt. Geheel automatisch komt jouw auto weer naar beneden. Of je ziet je auto juist omhoog komen., zoals wel eens in parkeergarage’s gebeurd. Dan gaat je auto juist de grond in als je de auto op een plateau heb geparkeerd. Sowieso is stapelen in de stad wel een slim idee.

Wie liever op 1 niveau blijft, kan de auto ook prima op straat parkeren. Alhoewel je in Tokio niet zomaar de auto langs de weg kan parkeren. Daar hebben ze een oplossing voor gevonden. Gelukkig vind je in elke straat wel een parkeerplein. Bijna altijd met slagbomen en torenhoge tarieven. Met bijna Amsterdamse prijzen moet het de automobilist afschrikken.

Heb je een slagboomfobie? Je hebt ook parkeerpleinen zonder slagbomen. Aangezien Japanners intelligente mensen zijn en geen parkeerwachters onnodig van parkeerterrein naar parkeerterrein willen laten lopen, hebben ze daar wat op bedacht. Na het parkeren en uitstappen komt er een flap omhoog om de parkeerdrempel. Wegrijden zonder te betalen is dus geen optie. Dit heb je overigens ook in parkeergarages zonder slagbomen.

Overigens hoef je in Japan minder te vrezen voor parkeerdeuken. Niet alleen hebben de Japanners meer respect voor anderen, maar de belijningen van de vakken zijn vaak dubbele lijnen. Zolang je binnen de lijntjes blijft, is er genoeg ruimte voor je buurman om zijn deur fatsoenlijk te openen.

Japanners parkeren bijna altijd achteruit in de parkeervakken. Het is niet alleen handiger met wegrijden, maar het voorkomt ook schade aan je auto. Vrijwel elk parkeervak heeft wel een drempel aan de achterzijde. Met een Nissan Skyline R33 GTR betekent dat schade aan de bumperlip als je vooruit in gaat parkeren. Dus onthoud, altijd achteruit inparkeren en genoeg geld meenemen om te parkeren. Want parkeren is bijna net zo duur als rondrijden.