Waterstof kan je op meerdere manieren gebruiken, net als eieren. Je kan eieren in water koken, maar ook bakken in een koekenpan of als je iemand irritant vindt ook mee gooien. Maar dan wel goed mikken en recht in zijn porem raken.

Ook waterstof is veelzijdig. Zou het niet perse zo snel drinken als ik weet dat het voor een auto geproduceerd is. Waterstof bij Toyota kennen wij van de Mirai. Waarbij waterstof door hocus pocus in een fuel cell wordt omgetoverd tot energie. Energie die de elektromotor gebruikt om de wielen aan te draaien. In principe zijn de huidige waterstofauto’s van Toyota, en ook Honda en Hyundai elektrische auto’s die hun energie uit waterstof halen.

Tanken van waterstof gaat een stuk sneller dan ‘tanken’ a.k.a. het opladen van een elektrische auto. Bij de bekende waterstof heb je geen vroemvroem geluid en ook geen uitlaatgassen om Tesla-rijders en Gretha Thunberg te irriteren.

Daar heeft Toyota wat op gevonden. Nog steeds motorgeluiden – niet uit een debiele speaker! – en geen laadkabels of dinosappen. De 1.6 turbomotor uit de GR Yaris met 261 pk lust ook waterstof! En nee, gooi niet zomaar waterstof in je GR Yaris als je dit leest. Met wat aanpassingen met het injectiesysteem en brandstoftoevoer kan je heel groen rondrijden.

Alhoewel het opwekken van waterstof ook veel energie kost, en dus in veel gevallen ook vervuilend is, biedt het wel perspectief. Ook over 50 jaar willen wij benzinemotoren, eeehmmm waterstofmotoren horen brullen en de 7000, misschien 8000 en hopelijk 9000 toeren per minuut mG aantikken. Er is dus nog hoop mensen!

Toyota experimenteert en racet al een tijd met waterstof in benzinemotoren. Eerder dit jaar heeft Toyota de Corolla met waterstof/benzinemotor ingezet om de 24H race van Fuji te rijden. 356 rondes zijn gereden en 35 pitstops zijn er gemaakt in de 24 uur vol actie. Dank je wel Toyota voor het geven van hoop in deze donkere tijden!