Hong Kong. Veel mensen die nooit in Hong Kong zijn geweest, associeren Hong Kong met duizenden wolkenkrabbers en nog meer hoge gebouwen. Schijn en media bedriegen. Wat als ik jullie vertel dat Hong Kong bestaat uit 236 eilanden en meer dan driekwart van het totale oppervlak van 1104 m2 bestaat uit natuur. Je kan dagenlang wandelen op de bekende wandelroutes van wel 100 kilometer lang. Let wel op apen die maar al te graag je eten willen weggrissen uit je tas of hand.

Hong Kong en natuur. En je hebt Hong Kong en cultuur. Door de geschiedenis met China en Engeland, geniet Hong Kong tot het jaar 2047 over een bijzondere status. Hong Kong is een Speciale bestuurlijke regio van de Volksrepubliek China. Dit houdt in dat Hong Kong tot 2047 een eigen munt, eigen regering en grensovergang heeft met China. Om niet al te veel woorden vuil te maken over China, er gebeuren nu al dingen in Hong Kong waar de Hong Konger niet blij mee is. Getuige de massale demonstraties van een aantal jaar geleden waar meer dan 3 miljoen inwoners aan mee hebben gedaan, en dat op een totale populatie van 7,5 miljoen inwoners. Dat is het equivalent van circa 8 miljoen Nederlanders die de maandenlang dagelijks de straat opgaan om te demonstreren tegen het beleid van Rutte en dito klootzakken.

Dat Hong Kong honderd jaar lang bij Engeland heeft gehoord, is nog steeds te merken in Hong Kong. Op het asfalt rijden ze net als in Engeland aan de linkerkant van de weg. Rechtsgestuurde auto’s zijn verplicht in Hong Kong, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn. Naast de reguliere verkoopkanalen via de officiële merkdealers, importeren mensen en bedrijven uit Hong Kong jaarlijks gemiddeld 10.000 auto’s uit Japan.

Populaire importauto’s zijn de Toyota Noah en Toyota Alphard. Maar ook Nissan Skylines, Mazda RX-7’s, Honda Civic FD2 Type-R’s, Honda Integra’s, en Mitsubishi Lancer Evolutions zijn razend populair onder de bevolking van Hong Kong. Hong Kong heeft altijd al strikte regels gehad op het gebied van auto’s importeren. Zo mogen de geïmporteerde auto’s niet ouder zijn dan 7 jaar, tenzij het een auto is ouder dan 20 jaar. Dan mag je de auto inschrijven onder de ‘Klassiekers’ regeling.

Wil je bijvoorbeeld een Honda Civic FD2 Type-R uit 2007 importeren uit Japan, dan moet dat gebeurd zijn voor 2014. Of je moet tot 2027 wachten tot je de FD2 Type-R op kenteken mag zetten. Tussen 2014 en 2027 kan er dus geen enkele Civic FD2 Type-R op kenteken gezet worden in Hong Kong. Voor de kenner geen probleem, want de kent de regelgeving.

Tot de dag van 1 juni 2022. Een donkere dag voor liefhebbers van Japanse importauto’s uit Hong Kong. Uit het niets heeft de regering van Hong Kong besloten dat gebruikte auto’s die na 14 juni 2022 op kenteken worden gezet, aan de huidige milieu-eisen moet voldoen. Een enorme klap voor autoliefhebbers en mensen die werkzaam zijn in de auto en tuning-branche.

Auto’s die nog vanuit Japan onderweg zijn naar Hong Kong, kunnen opeens niet meer op kenteken gezet worden. De toestroom van auto’s als de Nissan Skyline, Honda Integra en Toyota Chaser wordt in 1 keer afgesneden zonder enige vorm van communicatie. Tuners, garagehouders, onderdeel groothandels en autospuiters worden met duizenden andere mensen die in de autobranche werken, bedreigd van hun voortbestaan. Zonder verse auto’s uit Japan, zal uiteindelijk alles doodbloeden.

Het is dood en doodzonde. Voor de liefhebbers uit Hong Kong en liefhebbers uit de rest van de wereld die op vakantie zijn in Hong Kong. Hong Kong is 1000% zeker de ‘place to be’ in het Oostelijk halfrond als je auto’s wilt kijken. Vergeet Tokio, vergeet Osaka. Hong Kong is de autohoofstad van Azië. De dikke JDM legendes vliegen je om de oren. En niet alleen s’nachts, maar ook overdag. Om maar over de hoeveelheid Ferrari’s, Lamborghini’s en McLarens te zwijgen. Ook deze voertuigen zullen moeilijker voet aan wal gaan zetten in Hong Kong. Doodzonde. Kut milieu-eisen.