De eerste boeken die ik las waren allemaal

boeken met plaatjes van trouwe viervoeters. Toen ik eenmaal leerde lezen, registreerden mijn ogen de woorden V6, Rotatie/wankelmotor en Xedos. Het merk Mazda was in mijn beleving anders als merken als Volkswagen of Opel. Toen de Opel Kadett waarin ik opgroeide een abonnement nam bij de plaatselijke garagehouder en de hele voortuin ondergeolied had, was de maat vol. De buren waren het beu om de Kadett met regelmaat aan te moeten duwen en blijkbaar vonden mijn ouders het ook niet relaxt dat ik als 7-jarig jongetje achter het stuur moest zitten als ze weer eens moesten duwen. Het was tijd een nieuwe auto. Ik nam mijn ouders mee naar de Mazda dealer en daar stonden wij oog in oog met de Mazda 323.

Een paar weken later stond de blauw-groene Mazda 323 met kenteken JX-VZ-70 voor de deur. De auto was normaliter blauw, met de zon erop werd de auto groen. Een hele bijzondere kleur en onze eerste kennismaking met het merk Mazda. Sinds de eerste Mazda in 1995 heeft mijn vader nog 3 nieuwe Mazda’s gekocht (626 uit 1999, 3 uit 2014 en CX5 uit 2017)Toen ik meedeed aan de Carbagerun, koos ik voor de betrouwbaarheid en leukheid van de Mazda 121 Cabriotop uit 1995, oftewel Bolhoedje.

Tot zover de Mazda’s van de familie Chong. Als 1 van de laatst overgebleven zelfstandige automerken verdient Mazda een speciaal plekje op oudejaarsdag. Zelfstandig? Jazeker! Ford heeft Mazda eind jaren 90 gered van een dreigende faillissement. Met dank aan Ford is Mazda weer kerngezond en hebben ze een paar jaar terug weer afscheid genomen van Ford. Tijd voor eigen producten en niet shoppen in de Ford-winkel. Als relatief klein automerk in de autowereld waar grote Concerns als VAG, GM, Toyota, Hyundai/Kia en Renault/Nissan de dienst uitmaken, moet Mazda geloven in haar eigen visie en filosofie. Meegaan met de meute zou betekenen dat Mazda niet bijzonder zou zijn en niet meer zou opvallen. Downsizen, daar geloof ik net als Mazda niet in. Veel te kleine motortjes die met behulp van turbootjes zogenaamd op papier zuiniger moeten zijn. Elke merk heeft ze wel in huis, behalve Mazda met de SkyActiv motoren. Door te werken met een extreem hoge compressie van 14:1 hebben ze hele zuinige 2.0 motoren gecreĆ«erd, die in de praktijk 1 op 16 a 17 halen. Voor de volgende generatie SkyActiv motoren gaat de compressie naar 18:1. Dat zijn dieselwaardes, een benzinemotor die zich gedraagt als een zelfontbrander met de daarbij horende zuinigheid. Maar dan zonder de gevoelige turbo, intercooler en het dieptrieste roetfilter. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan.

Dit stukje meesterlijke engineering, maakt Mazda bijzonder. Door in haar eigen visie en filosofie te geloven, kan Mazda weer verder bouwen aan nieuwe modellen en technieken. Ook al ontkent Mazda het soms nog, de rotatiemotor gaat nog een belangrijke rol spelen in de innovatie en toekomst. Als Range Extender (RE) voor een elektrische auto (EV) is de rotatiemotor ideaal door zijn compacte formaten. Als Range Extender hoeft de wankelmotor alleen maar constante toeren te draaien waardoor het stukken makkelijker is om het betrouwbaar te krijgen. In Japan experimenteren ze al decennia lang met deze technieken, al dan niet in combinatie met waterstof. De Japanners doen dat liever in de anonimiteit en schreeuwen niet dat ze bezig zijn met alternatieve aandrijflijnen.

Laat ze in Europa maar roepen dat ze “Vorsprung durch Technik” hebben en andere loze kreten. Achter echte innovatie zit een goede visie en filosofie, en geen belemmeringen van een grote concern en vertrouwen in dieselmotoren.

Zo is een oogarts goed met ogen en zou ik als ik iets zou hebben met mijn longen toch een deurtje verder lopen, ook als de oogarts beweert ook een expert te zijn met de longen, hersenen, huid en hart. Zo is Mazda expert in het maken van grotere en zuinige motoren en zijn ze momenteel de enige fabrikant die met wankelmotoren werkt (in combinatie met waterstof en EV’s).

Een merk als Volkswagen is goed met dieselmotoren. Produceert ook veel benzinemotoren die kwalitatief van mindere kwaliteit is. Met Hybrides zijn ze nog groen achter de oren, met een enorm geflopte Jetta Hybrid en hebben ze een start gemaakt met de EV. Nu willen ze ook aan de waterstofauto. Dit houd in dat ze dan op 5 vlakken een expert willen zijn. Volkswagen is dus de oogarts die beweert goed te zijn op 5 vakgebieden en Mazda is de oogarts met maximaal 2 specialismen. Wie vertrouw jij?