Saab heeft een enorme rijke geschiedenis, misschien wel iets te rijk. Begonnen in de jaren 30 van de vorige eeuw als vliegtuigenbouwer, daarna de overstap gemaakt naar robuuste en veilige personenauto’s.

Mijn favoriete Saab komt uit de jaren 80. Toen verkocht de Saab de 900 Turbo. Al dan niet met de toevoegingen 16, 16S of 16GT. Met max 185 pk uit een twee liter turboblok misschien niet de meest indrukwekkende auto. Maar de 602 liter bagageruimte is dat absoluut wel! Zelf s een flinke stationwagon kan vaak niet tippen aan zoveel ruimte achterin. En dat voor een auto die ze tegenwoordig een Coupe durven te noemen.

Nieuwe Saabs zal je niet meer tegenkomen onder de naam Saab. Saab kan je zien als een turbulente vliegreis. Van Zweedse handen vloog het in korte periode via General Motors en een korte flirt met Koenigsegg in de klauwen van de Nederlander Victor Muller die de meest mensen zullen kennen van het automerk Spyker. In Trollh├Ąttan juichten 3400 werknemers dat ze hun baan konden behouden, alleen de toeleveranciers moesten op hun geld wachten. Uiteindelijk weigerden de toeleveranciers onderdelen te leveren. En ja, een auto moet je toch leveren met bijvoorbeeld stoelen, gordels, airbags, remmen en motoronderdelen. De turbulente vlucht eindigde in december 2011 met een faillissement van Saab, waarna later een schuld van 1 miljard euro bekend werd gemaakt.

Saab heeft in 2012 een doorstart gemaakt als National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Alleen mochten ze de naam Saab niet meer gebruiken omdat de rechten van de naam Saab in handen is van de Zweedse vliegtuigenbouwer Saab AB. Precies, waar Saab mee was begonnen. En de nieuwe Saab die we gaan Saab meer mogen noemen, richt zich op het bouwen van Elektrische auto’s. Ik zie het wel zitten. Een NEVS 900 met de jaren 80 retrolooks en nieuwe technologie├źn onder de motorkap. Misschien op te halen bij de Ikea? Dat zou baas zijn!