Lexus is het braafste jongetje van de klas, maar grote zus Toyota is ook behoorlijk braaf. Met de Auris Hybrid, Prius, Yaris Hybrid en Mirai laat Toyota zien behoorlijk braaf te zijn. Maar Toyota is niet zonder reden de zus van Lexus, en met Lexus hebben wij al kennis gemaakt. Die schizofrene familietrekjes laat Toyota ook graag zien.

Nu de nieuwe op de FT1 gebaseerde Supra er nog niet bij de dealer staat, is de GT86 Toyota’s pretauto. Ondanks zijn in veel ogen magere 200 pk, doet hij dat met verve. De GT86, in de Japanse volksmond ook wel Hachi-Roku (86) genoemd, is namelijk gemaakt voor rijplezier. Rijplezier kan je op meerdere manieren bereiken. Sommige mensen zweren het bij hoge snelheden en anderen opteren weer voor bochten. Toyota opteert ook voor de bochten. De boxermotor zorgt voor een laag zwaartepunt en de bijna 50/50 gewichtsverdeling zorgt samen met de achterwielaandrijving voor een prettig rijdende machine.

Het is nooit Toyota’s doel geweest om een snellere turbogeladen GT86 te bouwen. Bij rijplezier gaat het ook om precisie. De boxermotor zonder turbo heeft geen turbogat en bij zulke pretauto’s wil je gewoon een motor die ultra alert reageert op het gaspedaal. Geef je de GT86 een turbo, dan zal de auto significant sneller zijn, maar het haalt we de puurheid en precisie uit de GT86.

Genoeg gezever over de motor en motorvermogen. Kijk eens hoe sexy de GT86 is. Zou Toyota ├╝berhaupt wel weten dat ze zo’n sexy auto hebben?