Brap Brap Brap! Direct worden er Doritos zakken uit de kast getrokken. Het is echter niet de smaak “RX7”, maar de exclusievere en relatief onbekende smaak “Eunos Cosmo”. Van 1990 tot 1996 zijn er slechts 8875 Eunos Cosmo’s geproduceerd.

Alleen de Japanners hebben mogen genieten van een spiksplinternieuwe Eunos Cosmo. De Eunos Cosmo die wij vandaag uitlichten, is de vierde generatie Cosmo van Mazda. Alhoewel je aan de buitenkant nergens een Mazda logo zal tegenkomen. Eunos is het merk. Eunos is de Lexus van Mazda, de Acura van Mazda, de Infiniti van Mazda. Met andere woorden, Eunos is dus het inmiddels begraven luxemerk van Mazda.

De Eunos Cosmo is een bijzondere auto. Het is niet alleen de eerste productieauto met fabrieksaf geleverde navigatiesysteem, de drie rotor 20B motor met twee turbo’s is ook vrij uniek. 40% van de geleverde Eunos Cosmo’s is voorzien van zo’n twee liter 3 rotor wankelblok. De rest is geleverd met de uit de RX7 FD3S bekende 1.3 twee-schijfs 13B motor. De Eonos Cosmo is dus een stuk boven de Mazda RX7 gepositioneerd. In Horishima moeten ze in 1990 schijt hebben gehad aan de zogenaamde 280 pk grens. Want 300 pk is naar mijn weten toch meer dan 280 pk. Corrigeer mij als ik fout zit, of stuur mij terug naar groep 4 bij juf Nel.

Vergeet de zoveelste Mazda RX7 of Nissan Skyline. Haal snel een Eunos Cosmo uit Japan. Nu kan het nog, want over een paar jaar zullen meer mensen dit pareltje ontdekken en gaan de prijzen naar belachelijke bedragen. En ja, mocht je een vrouwlief en kinderen hebben. De kinderen kunnen mee en er is ook plek voor een kinderwagen achterin. Dus je hebt argumenten genoeg om de Eunos Cosmo uit Japan te halen.