Nog vijf weken mogen de Britten zich nog lid noemen van de EU. Op 29 maart 2019 om 23:00 Engelse tijd gaat er nieuw tijdperk in. Een tijdperk met grenscontroles, invoerrechten, geen vrij personenverkeer en vertrekkende multinationals.

Grote multinationals als Panasonic, Sony, Discovery en Unilever hebben of gaan Engeland al verlaten en hebben hun toevlucht gevonden in Amsterdam en Rotterdam. Nu de Britten uit de EU gaan stappen, is het voor veel grote multinationals niet meer gunstig om in Groot-Brittanniƫ te blijven bij een harde Brexit.

Ook Honda maakt bekend om hun fabriek in het Engelse Swindon te sluiten en uit Engeland te vertrekken. Volgens Honda topman Takahiro Hachigo ligt het niet aan de Brexit, maar aan een wereldwijd herstructureringsplan. Een politiek zeer correct antwoord. Alles om de Britse regering, Britse Honda werknemers en Britse Hondakopers niet nog een enorme karatetrap na te geven. Want de Britse Honda werknemers moeten nog tot 2022 Honda’s in elkaar schroeven in Swindon en de Britten moeten nog steeds Honda’s blijven kopen. Ook is het nog onduidelijk omtrent de eventuele invoerrechten en andere bijkomstigheden van de Brexit.

Toch wil ik de Brexit aanwijzen als (mede) hoofdschuldige van Honda’s vertrek uit Swindon. Waar Theresa May er niet uit is gekomen met de EU, daar hebben de Japanners wel een uitstekende deal met de EU kunnen sluiten. De invoerrechten komen te vervallen voor 99% van de Japanse producten die naar Europa komen. Pardon, naar de EU landen komen. Dit geld ook voor de Honda’s, Toyota’s en Nissans.

Over Nissan gesproken. De huidige Nissan X-Trail zou in facelift jasje geproduceerd worden in het Engelse Sunderland. Nissan heeft dit besluit teruggedraaid waardoor de productie van de X-trail in Japan blijft. Een klap voor de Britten aangezien de X-trail (Rogue in Amerika) tot 1 van de best verkopende personenauto’s behoort wereldwijd. Dit laatste geld ook voor de Honda Civic. 150.000 Honda’s rollen er jaarlijks uit de Swindonse fabriekspoorten. Slecht 60% van de productiecapaciteit wordt benut in Swindon. Op volle toeren kunnen de Britten de wegen mooier maken met 250.000 gloednieuwe Honda’s op jaarbasis.

Een kleine minuten geleden heb ik de Brexit genoemd als mede hoofdschuldige. Maar dat is het niet hele verhaal. Volkswagens schandaal met de Dieselgate en de nieuwe WLPT-normen zijn de twee andere hoofdschuldigen. Door de steeds strengere eisen wat betreft uitstoot van auto’s, moeten autofabrikanten alles uit de kast halen om de auto’s gehomologeerd te krijgen. Rotzooi als het roetfilter, Adblue en Start-stopsystemen worden massaal op auto’s toegepast om op papier een lager verbruik en minder co2 te scoren. In de praktijk zijn roetfilters en start-stopsystemen funest voor moderne auto’s met downgrade turbomotoren.

Door de strenger wordende emissie-eisen en bijbehorende WLPT metingen, worden dieselmotoren steeds meer verbannen door autofabrikanten. Laat nou net Honda of the Uk Manufactoring (HUM) in Swindon de duivelse 1.6 DTEC dieselmotoren van Honda produceren. Heerlijk krachtbron, daar niet van. Door de dieselgate hebben diesels geen goede imago meer. En dus heeft de 1.6 DTEC van Honda, tevens wereldrecordhouder, geen bestaansrecht meer na 2021. Net als Honda’s fabriek in Turkije, die gaat ook de deuren sluiten. Dat in Turkije 1100 mensen hun baan verliezen, wordt overstemd door de harde Brexit en 3500 Britse Honda-werknemers die naar ander werk mogen uitkijken.

Vage benamingen als ‘wereldwijd herstructureringsplan‘ worden concreter met de komst van de nieuwe generatie Honda’s. De nieuwe Honda CRV Hybride verovert op het moment van typen stukken grond van de Honda dealers in Europa. Volgende maand gaan wij kennis maken met de volledig elektrische Honda Urban EV. Honda gaat na de Urban EV door met het elektrificeren van haar modellenprogramma.

De 150.000 en 38.000 auto’s die jaarlijks in Engeland en Turkije geproduceerd worden, is een kruimel vergeleken met Honda’s totale autoverkoop wereldwijd. Liefst 5,2 miljoen blije mensen hebben in 2018 een handtekening gezet onder een koopovereenkomst bij de Honda dealer en de autosleutel in ontvangst genomen. De exacte getallen voor Europa heb ik nu even niet voor handen. Een willekeurig getal tussen de 120.000 en 135.000 zal het juiste getal zijn voor het aantal verkochte Honda’s in Europa. Op het positiefs heeft Europa een bijdrage van 2,59% van Honda’s totale verkoop in auto’s. Europa produceert slecht 3,62% van alle Honda’s.

Wat zegt dit over Honda? Wat zegt dit over Europa? Hier kan ik wel een heel trilogie over schrijven. Wellicht een leuk idee als tegenhanger van J.K’s Rowlings Harry Potter. Want ik heb als blogger en auteur geen last van de Brexit!