Op haar hoogtepunt in de jaren 90 had General Motors maar liefst dertien automerken. Het meerendeel van de dertien merken heeft GM inmiddels begraven. Onder andere Saturn, Oldsmobile, Hummer, Saab en Pontiac zijn de onfortuinlijke merken die de duivelse boekhouder heeft begraven. Niet zo gek met een verlies van 8,9 miljard euro in 2005.

Hoewel ik op de Amerikaanse fastfood ketens en Apple na totaal niks met Amerika heb, moet ik stiekem bekennen dat ik een zwak heb voor het merk Pontiac.

Inclusief mijzelf heb ik midden jaren 90 met 4 Chongs en 5 leden van de Szeto familie een fantastische vakantie gehad. Aangezien er 9 man en bagage mee moest, werd er een verhuurbedrijf blij gemaakt en stond er opeens een Pontiac Transport voor de deur. Met zeven zitplaatsen was er genoeg plek voor 4 volwassen en 5 kinderen tussen de acht en pakweg vijftien jaar oud. Ach… we hebben het over de jaren 90 he….

De roadtrip ging via Frankfurt naar Wenen en Praag. Op de derde rij stoelen luisterden wij naar The Beatles en de misschien was dit wel het begin van mijn voorliefde van autovakanties en roadtrips. Zo hondslelijk de Pontiac Transport ook was, ik vond hem geweldig door de roadtrip.

Maar de Transport had net als de meeste Pontiacs een probleem. Het waren geen unieke producten. Je kon de Pontiac Transport ook bij Chevrolet en Oldmobile bestellen. Dan kreeg je een kentekenpapier in je handen gedouwd met de namen Lumina en Silhouette. De mooie Pontiac Firebird en GTO werden bij concerngenoten Chevrolet (Camaro) en Holden (GTO) geleend. Wat erop neerkwam dat Pontiac zo onderscheidend is als een wit brood bij de Lidl. Geen wonder dat Pontiac geen bestaansrecht meer heeft. Het is voor de Ferrari replica producenten erg jammer dat er geen moderne Pontiac Fiero’s zijn die ze kunnen gebruiken voor hun replica Ferrari’s.