Zelden wordt er een merknaam zo vaak foutief gespeld. Infinity kennen wij als een merk dat audio producten verkoopt, en Infinity betekent eeuwigheid in het engels. Sinds 2008 kennen wij in Nederland ook het automerk Infiniti. Geschreven met vier i’s en Y-loos.

Infiniti bestaat echter al veel langer dan elf jaar. In 1989 lanceerde Nissan een nieuw merk voor de Amerikaanse markt. Dat is dus al dertig jaar. Hieperdepiep Hoera! Waar blijft de taart?

De Nederlandse Infiniti dealers zullen echter niet geen taarten aansnijden met dertig kaarsjes. Niet omdat dertig jaar niet gevierd mag worden, maar omdat Infiniti zich vanaf 2020 terug gaat trekken uit de West-Europese markt. Geen gekke gedachte, want in 2018 hebben slechts 40 Nederlanders de sleutels in ontvangst genomen van hun nieuwe Infiniti. Zelfs Ferrari kan veel betere cijfers tonen in ons kikkerlandje.

Het is jammer voor Infiniti dat Europa geen succes is geworden. Niet gek met twee officiƫle Infiniti-dealers in Nederland. Pardon? Twee dealers? Een BMW of Mercedes om de hoek ophalen en onderhouden is stukken eenvoudiger. De keuze is daarmee snel gemaakt. Want stap je in een hedendaagse Infiniti Q30 of Q50, dan zal je als Mercedes rijder het gevoel hebben dat je het eerder hebt gezien. Starten doe je met een Mercedes sleutel, de bediening van de verlichting en ruitenwisser is ook geleend bij Mercedes. Doe je motorkap open, dan tref je een Mercedes of Renault motor aan.

Infiniti heeft geen eigen identiteit. Waar conculega Lexus en Acura pronken met hybride en vierwielaandrijving over het hele modellenprogramma, daar struikelt Infiniti over geleende onderdelen en flink verouderde modellen. Gelukkig geven de Amerikanen en Russen niet om verouderde producten. Want brandstof kost daar toch geen drol en als het groter is dan de buurman, is het al gauw goed.

Vaarwel Infiniti. Het ga je goed. Op naar het oneindige leven in Amerika en Rusland.