De Chinezen veroveren langzaam maar zeker de wereld. Zo heeft zelfs Grootebroek een afhaalchinees. Het scherm waar je nu op kijkt, grote kans dat het gemaakt is door Chinezen. Op de weg zie je op verdwaalde Landsail en Linglong autobanden weinig Chinese spullen. Of je moet Volvo onder Chinese producten scharen.

Volvo is sinds 2010 in handen van de Chinese Zhejiang Geely Holding. De productie en het hoofdkantoor van Volvo is echter gewoon in het veilige Zweden gebleven. Ook goed nieuws voor onze gezellige zuiderburen waar ook nieuwe Volvo’s in elkaar geschroefd worden door Gentenaren.

Sinds 2018 hebben de Chinezen een nieuwe automerk. Lynk & Co. Drie modellen zorgen in hun debuutjaar al voor ruim 120.000 gelukkige Chinezen. Aan creativiteit geen gebrek bij Lynk & Co. De eerste drie auto’s dragen de namen Lynk & Co 01, Lynk & Co 02 en -hoe verrassend- Lynk & Co 03. Ik ben benieuwd hoe hun vierde model zal heten.

Lynk & Co richt zich op jongeren. Via het Internet kan je de gewenste Lynk & Co auto samenstellen en bestellen. Mocht je er via het Internet niet uitkomen omdat Firefox of Mozilla tegenwerkt, dan kan je nog altijd terecht in 1 van de 221 Lynk & Co winkels. Winkels ja, geen dealers.

De nieuwe Lynk & Co 03 is met een 180 pk sterke 1.5 turbomotor of 190 pk sterke 2.0 turbomotor ab-so-luut geen stakker. De Zweedse Chinezen hebben echter meer ambitie. Ze willen niet alleen winkels openen in Barcelona, Berlijn, Brussel, Londen, Stockholm en ons Amsterdam. Lynk & Co wilt ook de racerij overheersen. Met bewezen winnaars als Thed Björk, Yvan Muller, diens neefje Yann Ehrlacher en Andy Priaulx gaan ze dit jaar meedoen aan de WTCR. Inderdaad, de ongekroonde koningsklasse van de touringkampioenschappen.

Cyan Racing gooit wat toverballen in de 2.0 turbomotor van Lynk & Co. Met als resultaat 528 pk, 504 nm koppel en een topsnelheid van 310 km/h. Indrukwekkende waardes. Ware het niet dat de reglementen van de WTCR bepalen dat 350 pk genoeg is om lol te hebben. De straatversie van de Lynk & Co 03 Cyan Concept is dus een stuk krachtiger dan de WTCR uitvoering.

Cyan Racing is al sinds 1996 een begrip. Het is ooit begonnen met de Zweedse touringcar races (SBCC) . Het Zweedse equivalent van de Britse BTCC. Jan ‘Flash’ Nilsson heeft vanaf het begin steun en auto’s gekregen van Volvo om mee te doen aan de Swedish Touring Car Championship. De samenwerking maakt in 2005 plaats voor een overname door Christian Dahl. De naam Flash Engineering is naar een Zweedse museum gestuurd en Polestar Racing maakt zijn intrede. In 2015 neemt het inmiddels Chinese Volvo Polestar over. Christian Dahl mag op zijn plek blijven zitten. Maar zijn Polestar Racing krijgt weer te maken met een naamsverandering: Cyan Racing.

Volgende maand debuteert Lynk & Co in Marokko in de WTCR. De door Cyan Racing geprepareerde raceauto’s laat zich dan zien aan het grote publiek. De Nederlanders Tom Coronel, Niels Langeveld en Nick Catsburg moeten oppassen dat ze niet links en rechts worden ingehaald door de Chinezen. Het is menens. De Chinezen komen eraan!