In het tijdperk dat iedereen uniek denkt te zijn en alles wat te personaliseren valt personaliseert, gaan de autofabrikanten juist elkaar kopiëren. En dan hebben wij het niet over de Chinese kopieën van bijvoorbeeld de BMW X5 of Porsche Cayenne.

BMW en Mercedes kijken graag naar elkaar. Vandaag is de onthulling van de nieuwe BMW 1-serie. De koplampen lijken angstvallig veel op de koplampen van de Mercedes A-klasse. BMW’s M-divisie heeft in de tussentijd goed naar de concurrent uit Stuttgart gekeken. De spoiler van de A35 AMG mag vrijwel ongewijzigd het kontje van de 1-serie verfraaien.

Beide merken gaan voor de normale motoriseringen voor de ruimtebesparende en zuinigere voorwielaandrijving. Achterwielaandrijving is passé. Driften zal voor toekomstige BMW 1-serierijders alleen gaan met geleende MacDonalds dienbladen. Net als bij Mercedes Benz, die mogen ook de welbekende dienbladen lenen. Alleen zullen de BMW-rijders iets moeten doen aan hun uitlaatgeluid, want de 1,5 driecilinder van de BMW 118 is eigenlijk best wel beschamend. Achja, de Mercedes A160 is een 1.3 motor. Over schamen gesproken.

Voor de BMW rijders die toch te allergisch zijn voor voorwielaandrijving is er gelukkig wel een oplossing. Vierwielaandrijving in de vorm van de 135M. De 2.0 turbomotor van BMW levert 306 pk in de 135M. Mercedes fans zullen die getallen ongetwijfeld direct herkennen. 306 pk en een 2.0 turbomotor staat ook op de leverlijst van Mercedes Benz. Vink je die 306 pk aan, dan levert de Mercedes dealer na betaling de Mercedes Benz A35 AMG aan jou af.

Kiezen tussen de BMW 1-serie en Mercedes Benz A-klasse is kiezen tussen het logootje. Wil je een ster of een propeller op je motorkap? Of je geeft niks om status en kies je met je verstand voor 1 van de toppers in dit segment: De Hyundai i30N.