Blijdschap en teleurstelling op de gezichten van mensen die Honda een warm hart toedragen. Het woord hybride is in 2010 nog vrij vers op wat Prii en Honda’s na en op dat moment is er nog geen enkele sportieve hybride op de markt. Honda stoft de alom geprezen CRX af en meet de CRX opvolger een modern jasje en hartje aan. De brute schizofrene 1.6 grote B16A1 motor met Vtec en 150 pk is ingeruild voor een 1.5 motor met IMA. IMA staat voor Integrated Motor Assist en assisteert de 1.5 benzinemotor met 14 pk en een berg koppel van 78 newton meter.

De nieuwe Honda CR-Z is dus een hybride. Een sportieve hybride met handgeschakelde zesbak. Het is tevens de enige handgeschakelde hybride met 6 versnellingen. Met de versnellingspook, die overigens in de zomer je handen graag wilt verbranden, bepaal in welke versnelling de CR-Z zijn 124 paarden op de weg loslaat. Met zijn korte slagen is de CR-Z een heerlijk schakelende auto. De smalle 195/55/16 banden kermen heerlijk bij hard genomen bochten en rotondes. Zet de VSA (Vehicle Stability Assist) uit en de Sportstand aan en je hebt een heerlijk leuk sturend en speelse auto.

En ondanks zijn speelse karakter en hippe uiterlijk heeft de CR-Z niet van iedereen de juiste hoeveelheid waardering gekregen. 124 pk is simpelweg te weinig, helemaal vergeleken met zijn voorvader CRX die met 150 pk’s wel de juiste snaar weet te vinden bij veel enthousiastelingen. 201 pk uit de Civic Type-R FN2 zou perfect zijn voor de CR-Z. Helaas is het plan voor een CR-Z Type-R al afgeschoten voordat het überhaupt op de tekentafel is geweest.

2010 als introductiejaar is de grote schuldige van het ontbreken van de CR-Z Type-R. Emissie-geneuzel genaamd Euro5 is vanaf oktober 2009 van kracht. Aangezien de K20Z4 motor van de Honda Civic Type-R FN2 een Euro4 motor is, heeft Honda deze twee liter grote VTEC motor met 201 pk nooit in de CR-Z mogen lepelen. Het blijft eeuwig zonde dat emissie-geneuzel auto’s als de CR-Z Type-R al afschieten voordat het geboren wordt.