Wie jarig is trakteert. Op de basisschool geef je al je klasgenootjes een zak chips of een chocolaatje. Alle meesters en juffen van andere groepen krijgen ook wat lekkers in de vorm van een Merci of te lekkere Ferrero Rocher die je eigenlijk helemaal niet wilt delen met meesters en juffen. Als klein jarig kindje kan het wel eens als eng ervaren worden. Zomaar bij groep 7 en groep 8 aankloppen om aangestaard te worden door alle grote kinderen.

Gelukkig heeft Hakosuka, beter bekend als GTR, daar geen last van. De topsporter GTR meet zich graag met de kinderen van een paar groepen hoger. In welke levensfase de GTR ook zit, hij wilt altijd zijn duurdere en op papier krachtigere opponenten domineren.

De GTR is dit jaar Abraham geworden. Al vijftig jaar brult de GTR op circuits en de openbare weg. In 1969 ziet de eerste Nissan GTR het levenslicht. Onder de codenaam KPGC10 maakt de Nissan Skyline GTR in drie jaar tijd naam met meer dan 1000 overwinningen op circuits op het Oostelijk halfrond.

Officieel moet je de GTR schrijven als GT-R, maar dat streepje laat ik -net als bij mijn eigen naam- graag achterwege. Het zou raar zijn als je Grand Tourer Racer als Grand Tourer-Racer moet schrijven. Hoe zijn naam ook wordt geschreven, de karakteristieke Skyline achterlichten is de GTR’s familiewapen geworden. De concurrentie op het circuit heeft dus mogen genieten van het sexy kontje met de GTR-achterlichten van de Skyline GTR. Alhoewel het niet kunnen winnen van de Nissan Skyline GTR vijftig jaar na dato nog steeds voor nachtmerries zorgt bij de voormalige racecoureurs.

De eerste generatie Nissan Skyline GTR is niet alleen een tweedeurs coupe genaamd de KPGC10. Ook sportieve vaders kunnen het thuis gemakkelijk aan vrouwlief en kinderen uitleggen waarom er een Nissan Skyline GTR voor de deur staat. Naast de welbekende coupe is de GTR ook geleverd als vierdeurs sedan die onder de naam PGC10 door het leven gaat. De K van KPGC10 staat voor coupe met een C. Japanse logica.

In Japan heeft de eerste generatie Skyline GTR al snel de naam Hakosuka gekregen. Hako betekent ‘Box’ in het Japans en Suka is de Japanse benaming voor Skyline. Wie de Japanse taal machtig is, weet dat bepaalde letters minder hard of nauwelijks uitgesproken wordt. Tegen Japanners heel boers Haa-Koo-Soe-Kaa zeggen heeft nauwelijks zin. Japanners houden het qua uitspraak liever bij “Hakoska”. Wat de Japanners overigens wel heel goed kunnen, is het vieren van een jubileum. Dit is pas een traktatie om trots op te zijn en zeer leuk om te delen met anderen.