Vroeger was alles beter. Een bekende uitspraak uit de mond van miljoenen Nederlanders. Wie heeft nou niet met 6 andere mini-mensjes zonder gordel achterin een Opel Kadett gezeten. Ondenkbaar in deze tijden. Wat ook ondenkbaar tegenwoordig, zijn auto’s die met plezier richting de 9000 toeren per minuut gaan.

Emissie-eis is de ultieme moordenaar van leuke auto’s. V6’en en V8’en in normale personenauto’s vallen bij bosjes neer of krijgen gezelschap van een turbo. Het rauwe en pure gevoel van atmosferische motorblokken is alleen terug te vinden in geschiedenisboeken. Nog even en wij moeten oppassen dat de groense beweging het kappen van bomen verbiedt en papieren boeken ook verleden tijd wordt.

Het is sneu dat de volgende generatie niet zullen weten hoe heerlijk 8700 tpm is. Plaatjes op google en filmpjes op Youtube moeten dat gevoel warm houden. 1 van een vroeg door emissie-eisen vermoordde auto’s draagt de naam Honda Integra.

De laatste twee generaties Integra hebben het volledige pretpakket van Honda gekregen. De Type-R’s sturen niet alleen magnifique. De Japanse B18C-R motor van de Integra DC2 en DB8 Type-R is een icoon met 111 pk per liter uit een atmosferisch motorblok. Een prestatie die Ferrari een paar jaar later pas evenaart. De Europeanen krijgen overigens 10 pk minder met de B18C6 motor, alsnog goed voor 105 pk per liter.

De allerlaatste Integra met typeaanduiding Type-R krijgt 220 pk uit de compleet nieuwe K20A twee liter blok. Net als zijn voorganger moet de Integra DC5 Type-R hebben van een hoog toerental. Het Momo stuurtje keert net als de Recaro kuipstoelen terug in de Integra Type-R.

Zoals eerder vermeld, heeft de duivelse Emissie-eis de Honda Integra Type-R vermoord. De Integra heeft de wereld van de trouwe viervoeters verlaten. Na de amputatie van twee wielen is de Honda Integra teruggekeerd op aarde. Tegenwoordig kan je de Honda Integra bestellen als veredelde scooter. Oef… Vroeger was alles beter.