Reclame voor een nieuwe auto maken zonder dat er ook maar een seconden een auto in beeld is, dat kan alleen in de jaren 90. Mazda huurt voor de commercial 6 kabouters in en laat een klerenmaker 6 paars/blauwe kabouterkleertjes maken. Een danschoreograaf heeft 6 dagen lang de tijd gekregen om de 6 kabouters perfect uit de maat te laten springen.

De 6 springende kabouters moeten Mazda’s kleine V6 symboliseren. Het niet s’wereld kleinste productie V6 zoals veel mensen beweren. Die eervolle vermelding mag naar Mitsubishi’s 1.6 V6 gaan. Desalniettemin is een V6 met 1845 cc motor erg klein. Alhoewel de huidige downsizemotoren met jaloezie naar de anno 2019 grote 1.8 zullen kijken van de Mazda MX3.

Veel vermogen draait de 1.8 V6 niet. 136 pk om precies te zijn. Genoeg om de 1115 kilogram zware auto binnen 8,5 seconden naar de 100 km/h te brengen. Het draait bij de MX3 niet om pure snelheid. Waar merken tegenwoordig patsen met vierwielsturing, daar maakt Mazda al sinds de jaren 90 gebruik van. Mazda’s Twin-Trapezoidal Link werkt als een actieve vierwielsturing, maar dan lichter in gewicht en minder gecompliceerd als de huidige vierwielsturingen.

Stiekem is de Mazda MX3 een guilty pleasure. Meer jaren 90 dan de Mazda MX3 wordt het niet. Een kleine V6 in een compacte auto en enkel gebruikt voor 1 model. Tegenwoordig keuren de boekhouders deze dure grappen af. Een nieuw motorblok ontwikkelen kost al gauw honderden miljoenen euro’s. Om maar te zwijgen over de strenge emissie-eisen waaraan het moet voldoen.

Er zal helaas nooit meer een MX3-achtige auto komen. Tenzij Mazda dit leest en de Mazda 2 in de blender gooit met de MX5. Op basis van de voorwielaangedreven Mazda 2 met componenten van de MX5 en een grote 2 liter Sky-Active motorblok voor het ultieme Frankenstein gevoel. Wie kan dit vertalen naar het Japans en in Mazda’s ideeĆ«nbox gooien?