14 juli is Frankrijks nationale feestdag waarbij de bestorming van de Bastille gevierd wordt. Min of meer is na de bestorming van de Bastille de Franse revolutie begonnen. We praten nu over het jaar 1789. Een jaar later is het een patriottisch feestje geworden die vervolgens negentig jaar later tot nationale feestdag wordt uitgeroepen. Quatorze Julliet wordt dus al een tijdje gevierd om de Franse eenheid en vaderlandsliefde te benadrukken.

Waar Napoleon destijds duizenden paarden heeft ingezet om de strijd te winnen, daar heeft Renault ‘slechts’ 300 paarden voor nodig. Met een tijd van 7 minuten en 40,1 seconden heeft Renault het record heroverd op de Nürburgring. Honda’s recordtijd van 7:43,8 is door de Renault Megane RS Trophy-R uit de geschiedenisboeken geschopt.7:40,1 op de stopwatch is een behoorlijk indrukwekkende tijd voor een rondje Ring. Dat is op 0,1 seconden na exact zo snel als de Bugatti Veyron met 1001 pk, Lamborghini Murcielago LP640 en Mercedes Benz SLS AMG. Geen lullig auto’s om nek aan nek te fotofinishen.

Om dit record te heroveren, is Renault Sport tot het gaatje gegaan. Elk onderdeel dat als overbodig bestempelt kan worden, hebben de Fransozen gedumpt. De vierwielsturing waar Renault zo trots op is, weegt 38 kilogram en is linea recta de vuilnisbak ingesmeten. Een achterbank? Dat is 25,8 kilogram. Weg ermee! Lichtgewicht kuipstoelen en een ultralicht uitlaatsysteem van Akrapovic leveren weer een gewichtsbesparing op van 20 kilo.

In totaal weet Renault Sport maar liefst 130 kilo’s van de reguliere Renault Megane RS te schrapen. Dit obsessieve dieet resulteert in de Megane RS Trophy R. Een auto waar Frankrijk en de Fransozen trots op mogen zijn. Alhoewel kleine Francois van 6 helemaal niet blij is als papa een Trophy R koopt, want Francois moet dan thuis blijven als papa buiten gaat spelen.