Milieuactivisten verafschuwen alles wat co2 uitstoot en slecht voor het milieu is. De bomenknuffelaars wassen hun kleding en haren minimaal om het milieu te sparen. Als de jaren 80 over gaat naar de jaren 90, kunnen de bomenknuffelaars nog geen hybrides of elektrische auto’s kopen. Niet dat die auto’s zo goed voor het milieu zijn, maar het heeft wel een enorm groene imago.

Honda CRX is ook een echte bomenknuffelaar. Met zijn extreem lage CW-waarde van 0,23 kan je met de Honda CRX relatied zuinig rijden. 1 op 16 moet haalbaar zijn met een gewassen rechtervoet. De ongewassen bomenknuffelaars halen dat verbruik niet, maar zullen door hun ongewassen zware voeten wel kennis maken met de VTEC. Vanaf 5200 toeren per minuut barst de VTEC-hel los. Doortrekken tot 8200 tpm levert een grijns zo breed als de A2 bij Breukelen op. Slecht 600 toeren voor de redline levert de Europese 1.6 liter grote B16A1 motor zijn 150 paardenkrachten.

De Japanners krijgen uiteraard meer vermogen. 160 pk uit het Japanse 1.6 B16A motorblok betekent 100 pk per liter. Om het in perspectief te zetten. In 1991 had de Ferrari 348 88 pk per liter. De Porsche 911 Carrera RS uit dezelfde periode komt uit op een schamele 72,2 pk per liter. De Honda CRX VTEC, ook wel Honda Civic CRX of simpelweg EE8/EF8 genoemd, is al 30 jaar een bomenknuffelaar.

Sommige CRX-rijders hebben dat boomknuffelen iets te letterlijk genomen. Door het levendige karakter moet je bij de CRX 1 specifieke fout nooit maken. Het gas loslaten in de bocht zijn veel CRX’en fataal geworden. Dit is 1 van de oorzaken waarom de uniek geworden CRX tegenwoordig 5 cijferige bedragen moeten kosten, mits het roestmonster nog niet is begonnen met het opeten van de CRX.

Naast de fantastische motor en het uitstekende onderstel, moet ook de achterklep een aparte vermelding krijgen. De achterklep bestaat uit 2 ruiten. Een ruit die schuin afloopt en een ruit die rechtop staat. Het fabriceren van zo’n achterklep bestaande uit 2 ruiten is een dure aangelegenheid. Honda kiest er echter wel voor om zo’n achterklep te fabriceren. Het zorgt voor een significant lage luchtweerstand, wat van grote invloed heeft op het brandstofverbruik van de auto. Zelfs na dertig jaar heeft de Honda CRX nog 1 van de laagste CW-waardes voor productieauto’s.

De Honda CRX is ontwikkeld door engineers, niet door boekhouders. En dat merk je in elke centimeter van de CRX. Zucht, had ik 11jaar geleden maar een Celestial Blue blauwe CRX gekocht voor €3000…