Soms zijn broertjes of zusjes lastig uit elkaar te halen. Bezoek een willekeurig gezin met 7 kinderen uit dezelfde leeftijdsgroep en gegarandeerd dat je een keer de verkeerde naam roept. Dat probleem kent Nissan ook eind jaren tachtig en begin jaren 90. Na dertig jaar lang noemen mensen de verkeerde naam. Zo moeilijk zijn de namen en gezichten van Silvia, Sileighty, Onevia, 180SX, 200SX, 240SX en Varietta toch niet uit elkaar te houden?

Wellicht is de SX de meest bekende telg van de S13 familie. Verkrijgbaar in vrijwel alle landen over de hele wereld. In Japan wordt de SX geleverd met CA18DET turbomotor uit de S12, dat levert hem de naam 180SX. De lompe Amerikanen houden van groot, groter en grootst. De turboloze 2389 cc is daar net aan genoeg om geaccepteerd te worden. De Amerikanen geven hem de naam 240SX. Om de SX-drieling nog ingewikkelder te maken, noemen de Europeanen hun SX gewoon 200SX, terwijl er in eerste instantie gewoon een 1.8 turboblok inhangt. De liftback met klapkoplampen is populair om zijn achterwielaangedreven driftigheid.

De 180SX, 200SX en 240SX zijn de drie bekendste gezusters van de S13 familie. De knapste telg van de S13 familie is naar mijn mening echter het rankere zusje Silvia. Silvia S13 is een elegante coupe met vaste koplampunits. Ook hier lepelt Nissan in eerste instantie een CA18DET in, vanaf het modeljaar 1991 krijgt de Silvia de krachtigere SR20DET.

Vanwege haar driftige karakter wordt de S-chassis zusters vaak ingezet voor een potje dwarsrijden. Niet alleen op zondagen op afgesloten circuits, maar ook s’nachts op bochtige wegen rijden de Nissans met veel bandengepiep en overstuur van bocht naar bocht. Een beetje teveel overstuur, of juist gebrek aan overstuur zorgt nog wel eens voor twee deuken. Imagoschade en schade aan de voorkant hebben voor veel tranen gezorgd. Niet alleen omdat de auto in puin ligt, maar ook omdat het neusje van de SX met klapkoplampen niet goedkoop is om te vervangen. Samen met de Japanse tuninggarage “Kids Heart’ neemt Nissan de Sileighty oftewel Sil80 in productie. De Sileighty is te koop bij de officiĆ«le Nissan dealer en bij Kids Heart zelf. De naam Sil80 is een samenvoegsel tussen Silvia en 180(SX).

Er zijn drifthelden die niet in schades geloven en liever een warme nek van een coupe en de coolheid van de klapkoplampen van de SX hebben. Sileighty’s tegenpool is geboren en heet Onevia. De One van 1(80SX) en Via van silVia. Van veel sake drinken wordt je kennelijk creatief met namen.

De Amerikanen hebben op basis van de 240SX een cabriolet. Met de bekende klapkoplampen. In Japan kennen ze ook een cabriolet met de naam Varietta. Op basis van de Silvia kan je topless dwarsgaan.

Zo moeilijk kan en mag het niet meer zijn om de zusters uit elkaar te houden. Als je nog eens twijfelt, scroll dan weer even omhoog en geniet van de zeven gezusters.