De dinosauriërs en de eenhoorn zijn hem en zijn soortgenoten al voor gegaan. Het voorbestaan van de leuke performance auto wordt ernstig bedreigd door belachelijke emissie-eisen. Verzonnen door mannen en vrouwen in nette pakken die eens in de zoveel tijd bijeen komen om dom te brabbelen en achterlijke ondoordachte plannen willen doordouwen. Honderden miljoenen automobilisten worden zonder glijmiddel kneiterhard van achter genomen, terwijl de 47 cruiseschepen van 1 grote firma al tien maal zoveel troep uitstoten dan alle 260 miljoen auto’s in heel Europa bij elkaar.

Wil je tegenwoordig meer dan 300 paardenkrachten onder je rechtervoet hebben, dan kom je al snel uit bij auto’s met turbo, compressor of elektromotor onder de motorkap. Zonder de eerder genoemde hulpmiddelen krijgen autofabrikanten nooit meer leuke auto’s gehomologeerd voor op de openbare weg.

Vergeet de ooit zo machtige V8 of 5 liter benzinemotor. Zo heeft een Mercedes Benz A45 AMG geen 4 en halve liter motor aan boord, maar een tweeliter motortje geholpen door een turbo. A20 AMG zou een gepastere naam zijn voor de A45 AMG. Genoeg gezever over emissie-eisen, politiek gemekker en schaamnamen.

Toyota maakt een auto die autofanaten een warm hart moeten toedragen zonder haatreacties te ontvangen. Het is geen halve BMW Supra of GT86 met te weinig vermogen. Het is de Toyota Mark X GRMN!

3,5 liter V6 2GR-FSE motor zonder – jawel! – zonder turbo of elektromotor produceert 318 pk. Gewoon lekker ouderwetse cc’s die de natuurlijke krachten op de achterwielen mogen overbrengen. Wat nog meer ouderwets is? Een handgeschakelde zesbak en een normale niet elektrische handrem. 19 inch BBS velgen, kuipstoelen en een aangepakt onderstel maken het feestje nog leuker. Spendeer omgerekend €2164 meer en geniet van het carbonnen dak. Altijd nemen dus! Ik vrees alleen dat de gelimiteerde 350 exemplaren allang bij hun Japanse baasje zitten.

Toyota heeft met de Mark X GRMN laten zien dat het capabel genoeg is om zelfstandig leuke funauto’s te bouwen. Het is dood en doodzonde dat Toyota perse een 6 in lijn in de nieuwe Supra wilt hebben. De 2GR-FSE motor is een prima basis voor de nieuwe Supra, helemaal met handgeschakelde versnellingsbak. Laat die nieuwe A90 Supra maar zitten, ik wil een Mark X GRMN.