De jaren 90 laat zich prima omschrijven als financieel risicovolle periode. Veel autofabrikanten hebben de jaren 90 maar ternauwernood overleefd. Diverse autofabrikanten hebben een financiële puinhoop gemaakt waarbij Ford en Renault als ware superhelden Mazda en Nissan uit het diep en dieprode water hebben gevist. Of is drijfzand een beter woord.

Ook Honda heeft met veel geld gesmeten met de vele modellen en motorblokken. De sportieve Civics en Integra’s hebben B-series motorblokken gekregen. Honda hangt de C-serie in de Nsx. De F-serie vindt zijn weg in de S2000, diverse Accords en de Prelude de H-serie en ga zo maak door. Vele honderden miljarden yens gaan naar de ontwikkelingsafdeling van Honda.

Een ander mooi voorbeeld van geld wegsmijten is de zesde generatie Honda Accord. Drie werelddelen genaamd Amerika, Azië en Europa hebben tussen 1997 en 2002 ieder hun eigen Accord gekregen. Ieder met hun eigen design en motorblokken. Het blijft niet alleen bij 1 carrosserievorm per werelddeel. Amerika krijgt een Amerikaans aandoende sedan en een moddervette coupe. In Europa wordt de Accord geleverd als 5-deurs hatchback en ranke 4-deurs sedan. Azië en in het specifiek Japan krijgen een heuse stationwagen en sedan.

Europa mag genieten van de Honda Accord CH1 Type-R. 212 pk uit een atmosferische 4 cilinder 2.2 motor met de codenaam H22A7 zorgen voor veel grijnzende gezichten. Recaro stoelen, het Momo stuurtje, een helical Torsen LSD en een serieus onderstel maken van de Accord een echte Type-R.

Japan heeft nooit de Europese Accord Type-R gekregen. En toch mogen wij de Japanners niet uitlachen omdat de Honda Accord Type-R nooit in Japan is geleverd. Op basis van hun Accord en Torneo is er een Accord Euro-R gemaakt. De basis is vrijwel identiek aan de Europese Accord CH1 Type-R. De Europese H22A7 maakt plaats voor een Japanse H22A. Met 220 pk heeft de Japanse Accord CL1 Euro-R 8 pk meer dan dan zijn Europese neef Accord CH1 Type-R. Het blijft apart dat de Euro-R nooit de naam Type-R heeft gekregen. Maar mogen wij klagen over de typische jaren 90 bubbel? De Accord Euro-R is het bewijs dat diversiteit en geldsmijterij best wel heel leuk is!