Subaru verdient meer aandacht en waardering. Door de debiele BPM wordt Subaru buitenspel gezet in Nederland. Slechts 559 nieuwe Subaru’s hebben vorig jaar voor het eerst in hun prille leven kennis gemaakt met de Nederlandse wegen. Niet dat het Subaru in Japan iets kan schelen. Want in het jaar 2016 heeft Subaru wereldwijd voor het eerst meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. 665.000 Amerikanen en Canadezen mogen zich toch tot de wijzere mensen van de wereldbevolking scharen door een nieuwe Subaru aan te schaffen. Nederland en ook Europa is slechts een kruimeltje van een stevige Speltbrood voor Subaru. Slechts 40.700 Europeanen hebben in 2016 gekozen voor permanente vierwielaandrijving. Minus een handvol BRZ-rijders die liever driftend door het leven gaan.

Waar andere merken hun kernwaarden als zes cilinders en achterwielaandrijving inwisselen voor eco drie cilinders en voorwielaandrijving, blijft Subaru gewoon Subaru. Het is bewonderenswaardig dat een merk zo lang aan haar kernwaarden blijft vasthouden. De vaste ingrediƫnten als boxermotor en vierwielaandrijving blijven nog altijd overeind bij Subaru, behalve bij de bastaard zoon BRZ die samen met Toyota verwekt is.

Dat een merk zo erg in haar eigen visie en filosofie geloofd, versterkt alleen maar mijn respect voor het merk. Subaru is een merk die haar ziel niet aan de duivel heeft verkocht. Ik ben enorm blij dat een relatief klein merkje als Subaru toch zoveel auto’s verkoopt en veel winst maakt.

Mocht je schijt hebben aan de enorme bedragen die via de BPM richting Den Haag gaan, en wil je een auto die altijd en overal optimaal presteert. Dan is keuze is vrij simpel, zolang het maar een blauwe is.