Circa 39 varianten Corona verspreidt over tien generaties Corona hebben tussen augustus 1957 en december 2001 nooit voor wereldwijde paniek en verderf gezorgd. Integendeel zelfs. Corona is saai en alles behalve gevaarlijk. Tenzij je een voetganger bent en er een slapende bestuurder in een Corona langsrolt.

De Toyota Corona is gepositioneerd tussen de Crown en Corolla. Dertig jaar lang is de Toyota Corona een achterwielaangedreven auto geweest. Zoek je een niet mainstream driftauto en je kan driften zonder pk’s, dan kan jij de zoekresultaten beperken tot aan de zevende generatie Corona die tot 1987 geproduceerd is. Let wel op. Van de zevende generatie Corona heb je maar liefst zes varianten waarvan de helft achterwielaangedreven is en de andere helft van de ‘verkeerde kant’ is. Zoek de Corona T140 op en vergeet de Corona T150 als je wilt driften.

De Coronafamilie is een veelzijdige familie. De meeste Corona’s zijn degelijke sedans en stationwagens. Ook hatchbacks zijn als Corona verkocht. Meer spannend wordt het met coupes en zelfs een paar generaties Coupe Utility’s. Oftewel UTE’s zoals AustraliĆ«rs dat noemen. In Europa is de Corona tot aan de uitbrak van het virus Corona vrijwel vergeten. Maar ook de Toyota Carina behoort tot de Corona familie. Een ander, ook in de tuningwereld, bekend lid van de Coronafamilie is de Toyota Caldina. Met 260 pk is de Caldina ST215 nog altijd de meest krachtige lid van de Coronafamilie.

De Corona is sinds december 2001 uitgeroeid. Onder de namen Allion, Premio en in Europa bekende Avensis leeft de geest van Corona nog voort. Niet perse zo spannend of gevaarlijk als Corona anno 2020 bekend staat. De nieuwe Avensis is met 543 liter bagageruimte, met bank plat zelfs 1609 liter, goed voor veel flessen Corona. Dominic Toretto zal de Toyota Avensis, en dus de Toyota Corona zeer zeker wel goedkeuren.