Tegenwoordig is een geheim echt geheim houden erg lastig. Mobiele telefoons worden bij het kleinste scheetje al uit de broekzakken getoverd. Dealer-bijeenkomsten zitten vol met slangen die met het primeurtje vandoor willen gaan. Maar dankzij deze snitchende mensen, weten wij wel dat de GT86 een opvolger krijgt.

De nieuwe telg van de 86 familie gaat GR86 heten. Een knipoog naar het verleden en een knipoog naar Toyota’s raceheden met Gazoo Racing. Gazoo Racing leent zijn initialen ook uit aan de nieuwe Supra. Officieel luidt diens naam Toyota GR Supra. Ook de nieuwe superhothatch Yaris GR draagt de naam van Gazoo Racing. Niet gek dat Toyota GR in de nieuwe naam verwerkt.

De Amerikaanse bronnen beweren dat de nieuwe Toyota GR86 ‘258 bhp’ gaat krijgen. Het is nog gissen welk motorblok er in het vooronder komt te liggen. 258 pk is identiek aan de tweeliter BMW motor uit de Supra 2.0. Zou BMW toestemming geven aan Toyota EN Subaru om dat blok te gebruiken? Andere geruchten gaan over de nieuwe 2.4 boxermotor van Subaru. Dit zal de GR86 in Nederland en in veel landen onnodig duur maken.

Ik streep de 2.0 turbomotor van BMW af en ook de te grote 2.4 boxermotor van Subaru schrijf ik niet al te veel kansen toe. Het zal teveel kannibalisme veroorzaken bij Toyota. Mijn geld zet ik in op de 1.6 turbomotor uit de Yaris GR. 261 pk uit de altijd karakteristiek klinkende driecilinder is meer dan genoeg. Toyota smeert dan ook peperdure ontwikkelingsgeld uit over meerdere modellen waardoor de Yaris GR en GR86 ineens per verkochte auto goedkoper zal uitpakken voor Toyota.

Nog een argument voor de 1.6 turbomotor van de Yaris GR heeft met de Amerikaanse rekensom en vertaling te maken. 258 Amerikaanse Brake Horse Powers, oftewel BHP’s, vertaal in het Europees naar 261 pk’s. Dit zet qua vermogen zowel BMW’s 2.0 motor als Subaru’s 2.4 boxermotor buitenspel. Heeft Track&Race een primeurtje te pakken met de nieuwe GR86 met 1.6 turbomotor? ?