Na 9 jaar zwaait de Fairlady Z S30 af. De nieuwe Z krijgt er een letter bij. Als opvolger van de laatste gefacelifte 280Z wordt de nieuwe generatie S130 nu 280ZX genoemd. Het is nu 1978 en het lijkt alsof de ontwerpers iets teveel sake hebben gedronken.

Uiteraard valt over smaak niet te twisten. Dus laat ik niet teveel aandacht besteden aan de 280ZX’s uiterlijk. Maar om toch met iets positiefs te komen over de looks van de Fairlady Z, het targadak is wel behoorlijk cool. Ook behoorlijk tof is de komst van de L28ET motor met turbo. 182 paarden moeten de 280ZX zo snel mogelijk doen verdwijnen uit veel netvliezen.

Daar betrap ik mij toch weer op het veroordelen op iemands uiterlijk. Fairlady’s innerlijk is wel mooi. Dat blijkt uit haar 50/50 gewichtsverdeling over de voor en achterwielen. Met een topsnelheid van 210 km/h en 1/4 mijl tijd van 16,6 seconden is de Fairlady voor dat tijdperk redelijk rap. Tijd om snel door te gaan naar 1984 wanneer de 300ZX uitkomt.