In 1 dag naar Barcelona of Rome rijden met de auto is mogelijk in 1 dag. Uiteraard met een bakkie pleur, een koude Red Bull en lekker snacks om wakker te blijven. En toch kiezen de meeste vakantiegangers met gezond verstand er niet voor om die 1500 kilometers in 1 dag af te leggen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven voor de bestuurder en eventuele passagiers. Gejank op de achterbank heb je liever niet, liever een jankende hoogtoerige motorblok van bijvoorbeeld een Mitsubishi.

Mitsubishi heeft Mivec. Mitsubishi Innovative Valve timing lift Electronic Control system, oftewel gewoon Mivec. Mitsubishi’s equivalent van Honda’s VTEC wordt in bijvoorbeeld de Mitsubishi FTO geleverd. Het topmodel van de FTO krijgt een 2.0 V6 met Mivec waardoor het de 200 pk grens aantikt. Dit betekent 100 pk per liter zonder gebruik te maken van een turbo. Dat zijn dezelfde waardes als de Honda Integra DC2 Type-R en Toyota AE111 in Trueno of Levin uitdosting. Niet geheel toevallig zijn deze voorwielaangedreven straatracers de voornaamste concurrenten van de Mitsubishi FTO.

De sportieve kant van de Mitsubishi FTO kennen de meeste van ons al. De 2.0 V6 Mivec motor lust dinosappen met een hoog octaangehalte. In 1999 heeft Mitsubishi echter ook 24 uur lang rondgereden zonder ook maar een druppel benzine te verbranden. Sterker nog. In 1999 pakt Mitsubishi het wereldrecord voor de meeste kilometers op 1 dag met een elektrische auto.

Ja, je leest het goed. 21 jaar geleden heeft Mitsubishi heel veel kilometers gereden in een elektrische auto. De recordhouder is de Mitsubishi FTO-EV. In 24 uur tijd heeft de elektrische FTO-EV maar liefst 2142,3 kilometer gereden. Dat is een gemiddelde van ruim 89 kilometer per uur. Niet slecht als je bedenkt dat de FTO-EV ook af en toe aan de lader moet.

Vanaf vandaag wil ik niet meer horen dat je met een elektrische auto niet op vakantie kan. Als Mitsubishi in het jaar 1999 al 2142,3 kilometer in 1 dag kan afleggen, dan moet dat ook in 2020 kunnen. Je kan dus in een Mitsubishi FTO-EV in 1 dag naar Barcelona rijden en zelfs daar zelfs aan een tafel schuiven om heerlijke tapas te eten. Het is alleen een klein beetje omdenken. In 1999 kunnen mensen ook makkelijk tien dagen rondlopen met hun Nokia 3210 zonder hem tussendoor op te laden. En anno 2020 worden de Smartphones dagelijks aan de stekker gezet. Zoals ik zei, het is een kwestie van omdenken.

Nu wil ik niet perse pleiten voor de elektrische auto. Het is alleen dood en doodzonde dat de Mitsubishi FTO niet meer geproduceerd wordt. Ook al zou Mitsubishi de FTO uitbrengen als elektrische auto. De knowhow heeft Mitsubishi in huis met de FTO-EV en ook van de Eclipse is er een elektrische variant. Zolang de FTO een sportieve coupe is, zal je mij niet horen klagen.