De Hothatch is een heerlijke uitvinding. Je kan het bijna in 1 adem noemen met het wiel, papier en elektriciteit. De credits gaan volledig naar Volkswagen wanneer de Duitsers in 1976 starten met de productie van de Golf GTI. 110 pk op 832 kilogram zorgt voor een in 1976 indrukwekkende sprint van 8,8 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 182 km/h. Een paar jaar oude occasie Porsche 911 moet het op dat moment doen met 130 pk. Om het maar even in perspectief te plaatsen.

Het segment van de Hothatches breidt zich in de jaren 80 en 90 enorm uit. Bijna alle automerken bieden wel een Hothatch aan op basis van een B of C-segmenter. De standaard ingrediënten die men in Duitsland, Frankrijk en Japan gebruiken zijn lekkere (kuip)stoelen, een potente motor en aangepast onderstel gericht op B-wegen. Met een grijns en omweg naar de supermarkt rijden, dat is het doel van de Hothatch.

Wanneer Hyundai in de jaren 90 de boot pakt richting Europa, staan er vooral suffe modellen in de showroom. Een snufje plezier is te vinden in de Hyundai Scoupe. Maar een Elantra, Accent of Getz maakt zelfs de meest vruchtbare mannen in 1 klap onvruchtbaar.

Maar dan verruilt Hyundai de Accents en Atossen van de wereld in voor de i-modellen. Kwalitatief staan de Hyundai’s op zeer hoog niveau. Zonder twijfel durf ik de Hyundai i10 de beste auto in het A-segment noemen. Het is ruimer dan de concurrentie, het is betrouwbaarder dan de concurrentie en de auto voelt volwassen aan. De volwassen lijn trekt Hyundai door naar de huidige i30 en uiteraard de i30N. Sinds het debuut van de i30N neemt heel Hothatchwereld Hyundai bloed en bloed serieus. Met behulp van de ex-engineer van BMW’s M-divisie en topcoureurs en tevens wereldkampioenen Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz is de Hyundai i30N niet alleen op de weg indrukwekkend, maar ook op het circuit wint het races en kampioenschappen in de WTCR.

In de WRC rijdt Hyundai rally’s met de kleinere i20. Van de i20 is er nog geen Hothatch voor de openbare weg. Tot vandaag. Tot vandaag! De Kia Ceed GT levert zijn 204 pk sterke 1.6 turbomotor in. 204 pk betekent een sprint van 6,7 naar de 100 en een topsnelheid van 230 km/h. 204 pk betekent ook dat de Hyundai i20N meer vermogen heeft als de Volkswagen Polo GTI en Ford Fiesta ST, de voornaamste concurrenten van de i20N. Alle 204 pk’s moet je temmen met 2 benen en een actieve rechterhand. Whoei! Schakelen wordt steeds bijzonderder. Gelukkig moet dat van de engineers annex helden uit Namyang en Nurburgring.