Corolla is het equivalent van het brood voor de bakker. Het equivalent van jonge kaas van de kaasboer. Wie Toyota zegt, denkt naast de Supra en Prius ook direct aan de Corolla. Al sinds 1966 is de Toyota Corolla onder ons en met meer dan 40 miljoen verkochte exemplaren mag je de Corolla met recht een verkoopknaller noemen.

Toch zijn er Corolla’s die unieker zijn dan bijvoorbeeld de McLaren F1 en Bugatti Veyron. Je leest het goed. Er zijn slechts 100 McLaren F1’s verkocht, en toch is er een Corolla unieker. In 1994 besluit Toyota de Corolla TRD2000 uit te brengen. Daarbij hebben ze goed gekeken naar hun Corolla die in de Japanse toerwagenkampioenschap (JTCC) rijdt.

3S-GE zal voor veel Toyota liefhebbers bekend in de oren klinken. Diverse sportievere Celica’s, MR2’s, Altezza’s en Caldina’s hebben ook de 3S-GE in het vooronder, of bij de MR2 achter de bestuurder. 180 pk op 1140 kg is in 1994 een zeer respectabele waarde, elk pk hoeft maar 6,33 kilogram mee te sleuren. Dat gecombineerd met zijn hoogtoerige karakter, mechanische LSD, aangepaste TRD koppeling en 15 inch velgen van TRD met Yokohama Grandprix M5 banden, moet de Corolla TRD2000 het echte JTCC-gevoel geven.

TRD levert nog een waslijst aan onderdelen. Onder andere de remmen, het uitlaatsysteem, veren, schokdempers en stabilisatorstangen komen uit het assortiment van TRD. Alleen de velgen kosten toendertijd ¥370.000, met de huidige wisselkoers is dat €2985,90. Moet je eens voorstellen hoeveel dat waard is geweest in 1994.

De Corolla TRD2000 heeft van Toyota een prijskaart van ¥3.350.000 meegekregen. Ruim het dubbele van de gewone Corolla en het is zelfs duurder dan de Celica GT4. Van de geplande 99 exemplaren zijn er slechts 10 stuks verkocht. 10! Tien! Ten! Juu! 十! Dat maakt de Corolla TRD2000 de meest unieke Toyota ooit.