Welke auto heeft de meeste pk’s uit een atmosferische 1.6 benzinemotor? Dat zou zomaar een quizvraag kunnen zijn. Maak er een open vraag van en ik durf te wedden dat 98,9% van jullie het antwoord fout hebben.

Met een multiple-choice vraag is het ouderwets gokken, net als vroeger op de middelbare school met Frans.

Beantwoord de volgende multiple-choice vraag. “Welke auto heeft de meeste pk’s uit een atmosferische 1.6 benzinemotor”

A: Honda Civic EK9 Type-R

B: Mitsubishi Mirage Cyborg ZR

C: Nissan Pulsar VZ-R N1

D: Toyota Sprinter Trueno BZ-R AE111

Steek je hand op als je de Honda Civic EK9 Type-R door je hoofd heb laten VTEC’en en heb gekozen als antwoord. Alle 4 de opties hebben meer dan 100 pk per liter. Met 185 pk uit de bekende B16B motor heeft de Honda meer vermogen dan de Mitsubishi Mirage Cyborg ZR (175 pk) en Toyota Sprinter Trueno BZ-R AE111 (165). Maar de absolute winnaar is de Nissan Pulsar VZ-R N1.

500 exemplaren van deze speciale Nissan Pulsar zijn er in 1997 en 1998 geproduceerd. De SR16VE motor zorgt dat de Pulsar VZ-R N1 er vandoor gaat met de award voor de meeste pk’s uit een atmosferische 1.6 motor. Met 200 pk overklast het de concurrentie. Tenminste… Qua pk’s dan. Want op het gebied van snelheid en rij-beleving scoren de Civic Type-R en Sprinter Trueno BZ-R AE111 beter.

200 pk uit een 1.6 motor en meer dan 125 pk per liter. En dat in 1997! Om het even in perspectief. In 1997 bestond de Nokia 3210 nog niet, in 1997 werd de laatste Elfstedentocht gehouden, in 1997 werd Google opgericht en in 1997 leverde Ferrari 108,7 pk per liter met de Ferrari F355.

Trek je de motoren gelijk qua aantal cc’s, dan zou de Ferrari F355 173 pk hebben. Als de engineers van Nissan bij Ferrari aan de slag zouden gaan, dan zouden ze 444 pk uit de 3496 cc grote V8 van Ferrari peuteren. Tegenover de 380 paarden die de Italianen uit de V8 halen. Petje af voor de engineers van Nissan. En petje af voor de Nissan Pulsar VZ-R N1!