Wij gaan terug naar het jaar 2013 als Nissan op de Tokyo Motor Show twee bizar leuke conceptauto’s tentoonstelt. De IDx Freeflow en IDx Nismo zijn compacte coupeetjes met een duidelijke knipoog naar de Datsun 510. Zelfs na dik 7 jaar en 2 maanden ogen de IDx’s nog futuristisch.

Stel dat Nissan wel zo gek is geweest om de IDx Freeflow en IDx Nismo op de markt uit te brengen. Dan zou de IDx Nismo ongetwijfeld de 200/218 pk sterke 1.6 turbomotor uit de Nissan Juke Nismo en Renault Clio RS hebben gekregen. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en de peekaa’s die allemaal naar de achterwielen gaan. Dat zou in 2014 helemaal top zijn geweest. De perfecte concurrent voor de Toyota GT86, Subaru BRZ en Scion FRS.

En moet je eens voorstellen dat Nissan alsnog de IDx in productie gaat nemen. Met het verdwijnen van de Note E-Power Nismo kan Nissan wel een sportieve hybride gebruiken. De 136 pk en 320 nm kunnen ongetwijfeld gekieteld worden.

Lieve Nissan. Wij smeken u, breng alsnog de IDx uit. In Freeflow jasje en in Nismo uitdossing. Jullie hoeven enkel de naam Freeflow te veranderen en te bedenken hoe de achterwielaandrijving gekoppeld kan worden aan de bestaande E-Power krachtbron in combinatie met handbak. Zo moeilijk zal het toch niet zijn voor jullie Takumi’s?