Een geheel nieuwe generatie auto ontwerpen is niet altijd even makkelijk. Wilt de opdrachtgever een evolutie van het uitgaande model of mag de ontwerper zijn crea bea laten zien. In het geval van de tweede generatie Subaru Impreza is er iets vreemds aan de hand.

Er moet iets in de Sake gezeten hebben met de vrijdagavondborrel van de ontwerpers. Teveel alcohol misschien? Die verklaring lijkt mij niet plausibel. Want ook het management en de directie hebben het ontwerp goedgekeurd.

Rond dezelfde periode komt conculega Mitsubishi met de Lancer Evolution 7. Die auto ziet er helemaal niet verkeerd uit. Zouden de mensen van Mitsubishi stiekem tijdens de ontwikkeling van de tweede generatie Impreza flessen betoverde Sake naar Subaru gestuurd hebben? Misschien met een vleugje kikkerpis door de Sake. Dat klinkt als een logische verklaring.

Het vooraanzicht van de Impreza ‘Bugeye’ ziet er door de koplampen niet echt knap uit. Gelukkig maken stoere elementen als de luchthapper, verbrede voor en achterschermen en de torenhoge spoiler een hoop goed. Wat de Impreza WRX STi nog gaver maakt? De 2.0 liter boxermotor met turbo die 265 hitsende paarden richting alle 4 de wielen verdeelt. Genoeg tractie om in 5.5 seconden naar de 100 te knallen. Dat is in 2001 het terrein van Porsche 911’s.

De Impreza van de tweede generatie zal hierna nog twee facelifts ontvangen. In de tussentijd is de betoverde Sake gelukkig al volledig uitgewerkt. Het lelijke eendje bloeit vanaf 2003 uit tot mooie zwaan. Maar wel 1 die heel giftig is en zijn boze boxergeluid graag uitschreeuwt.