Geschikt voor sneeuw, gravel en asfalt en toch ongeschikt voor Rally kampioenschappen waar de Japanse conculega’s Toyota, Subaru en Mitsubishi wel floreren. Dat is het verhaal van de Nissan Skyline GTR.

Met zijn Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain, oftewel ATTESA-ETS heeft de Skyline GTR een geavanceerd vierwielaandrijving. Vooral voor jaren 90 begrippen. Ook de vierwielsturing genaamd HICAS (High Capacity Actively Controlled Steering) moet de wegligging op papier naar een hoger niveau tillen. In de praktijk wordt de HICAS vaak door eigenaren eruit gesloopt omdat je zonder de HICAS de auto beter aanvoelt en hij stabieler wordt. HICAS is gemaakt voor minder ervaren bestuurders. Perfect voor de Playstation-generatie.

Een beetje sneeuw vindt de Skyline GTR uit de jaren 90 niet vies. Er doorheen jagen is geen enkel probleem. Nissan geeft ook serieus aan dat de GTR ook bedoeld is voor bijvoorbeeld chirurgen, die moeten ten aller tijden naar hun werk in het ziekenhuis kunnen rijden. Weer of geen weer, hittegolf of 30 centimeter sneeuw. De GTR is er altijd klaar voor.

Maar waarom zie je zelden een vierwielaangedreven Nissan Skyline GTR op rally-stages? Zijn relatief hoge gewicht werkt niet bepaald mee. Ook zijn lange versnellingsbak is niet perse gunstig op bochtige paden. Je wilt altijd hoog in de toeren blijven om bij je maximale vermogen en koppel te blijven. Bocht uit in zijn 2 is iets te laag in toeren. Tenzij je bochten in zijn 1 wilt pakken.

Gelukkig hoef je daar niet over na te denken. Want met een Nissan Skyline GTR wil je gewoon knallen op goed asfalt. En 1 week per 3 jaar door de sneeuw ploeteren om de AWD aan het werk te zetten. Goed afspoelen, want de roestduivel is nooit ver weg bij de Nissan Skyline R32 en R33 GTR.